Současný nouzový stav a bezpečnostní opatření ovlivnily celý civilizovaný svět. Mají negativní vliv nejen na ekonomiku, ale v podstatě na celý způsob života. Dokonce i ti lidé, kteří neonemocněli, ani nepřišli o práci nesou tuto situaci velmi těžko. A je to pochopitelné: Podle nedávného průzkumu značky Lexus totiž přišli o to nejcennější.
Když se totiž lidí zeptáte, co považují za ten největší luxus, většinou nezmíní drahé vozy, oblečení prestižních značek, ani unikátní šperky či domy ze zlata. Mnohem cennější jsou pro ně zážitky. Tedy komodita, kterou si v současné době neobjednáte přes e-shop nebo nevyzvednete u okénka. Většina (56 %) Američanů je toho názoru, že luxus znamená spíš životní styl plný zážitků než soubor věcí v držení majitele. Předpokládá se, že tento trend bude pokračovat, neboť velká část (73 %) Američanů věří, že spojení luxusu se zážitky namísto vlastnictví bude v příští dekádě minimálně stejně důležité jako dnes, ne-li důležitější. Vyplývá to z průzkumu, který provedla značka Lexus. Hlavním tématem bylo současné vnímání luxusu i jeho budoucnost.
Japonská automobilka v rámci studie oslovila přes 3200 Američanů, od generace Z až po poválečné ,‚baby boomery“. Chce totiž dokonale znát požadavky svých zákazníků, i těch potencionálních. Její filozofií je splnit jejich přání ještě dřív, než je vůbec vysloví. Právě takový typ průzkumů značce dokonale pomáhá předvídat očekávání zájemců o luxusní zboží. „Od prvopočátků platilo, že naším hlavním předmětem zkoumání nejsou stroje, ale lidé,“ říká Lisa Materazzo, viceprezidentka pro marketing značky Lexus v USA. „Co je dokáže zaujmout? Co je pohání kupředu? To nás inspiruje ve všem, co děláme. Od námi vyráběných produktů až po zkušenosti u prodejců – v tom je Lexus jedinečný.“
Studie dále ukázala, že za luxus lidé považují i možnost dopřát si občas digitální detox, a navíc předpovídají, že tato touha bude v budoucnu ještě intenzivnější. Mnohem častěji než dříve také touží po jedinečnosti a více přemýšlí nad kvalitou života. To samé pak lidé očekávají i od značek prémiového zboží. Už nechtějí jen věc, která je funkční, kvalitní a krásná. Plných 86 procent Američanů očekává, že prémiové značky budou poskytovat mimořádné zážitky – od schopnosti rychle reagovat na potřeby zákazníků, poskytovat odbornou pomoc a zaměřovat se na detaily. Důležitý je pro ně také osobní přístup, chtějí, aby si značka pamatovala jejich jméno i přání.
V budoucnu prakticky všichni (93 %) očekávají, že jim prémiové značky budou dávat minimálně stejný prostor pro speciální požadavky jako doposud. Více než polovina (51 %) dotázaných doufá, že vzniknou další nástroje a inovace umožňující upravovat si online objednávky luxusního zboží na míru.
Většina (81 %) Američanů očekává od prémiových značek, že zajistí výrobní procesy šetrné k životnímu prostředí. Více než sedm z deseti (71 %) dotázaných rovněž věří, že luxusní značky by měly hrát roli lídrů v otázkách trvalé udržitelnosti. Očekává se, že zákazníci budou více zkoumat to, jak si prémiové značky osvojují „zelené“ praktiky. Bezmála třetina (30 %) říká, že tento faktor bude klíčový, zvlášť u značek, které jsou považované za luxusní. Pojetí luxusu překračuje hmotné záležitosti i v dalších ohledech: Mnoho Američanů za luxus považuje svobodu užívat si a zaměřovat se na skutečně důležité, 51 procent dotázaných říká, že luxusem bude čas užívat si. Američané předpovídají, že za 30 let budou symbolem luxusu technologie pro čtení myšlenek, cesty do vesmíru a létající automobily, přejí si také technologie pro nahrávání snů či mozkové implantáty na podporu paměti.
Foto: archiv Lexus