Koronavirus ovlivnil náš život v mnoha směrech. A nejen náš, ale také mnoha firem a institucí. Právě kvůli omezení kontaktů se řada činností přesouvá do online prostředí. Z pohodlí domova tak můžete vyřídit pracovní pohovor nebo dokonce i refinancování hypotéky.
Omezení pohybu a práce z domova změnily, alespoň na několik měsíců poměr sil: lidé po celém světě začali mnohem více používat notebooky a počítače. Podle posledních údajů vzrostl jejich nákup v Česku téměř o třetinu. A není divu, uzavřené školy donutily mnoho rodičů být online nebo na telefonu kvůli spojení se školou a možnostmi domácí výuky. Před obrazovkami musí denně sedět i děti, které se svými učiteli komunikují přes různé elektronické platformy, nebo se učí samy prostřednictvím všemožných výukových online portálů a aplikací. Ještě do loňského roku byla přitom online výuka jen okrajovou záležitostí, na základních a středních školách se učilo především prezenčně. S velkou pravděpodobností se ale výuka kvůli současné situaci změní. O různé vyučovací a procvičovací internetové programy, mobilní aplikace a elektronické učebnice je totiž enormní zájem. „V porovnání s počtem objednávek online produktů zhruba před dvěma měsíci v tuto chvíli evidujeme nárůst objednávek některých produktů i desetinásobně vyšší,“ informuje společnost Scio.
Na online prostředí se kromě škol přeorientovala i řada firem a institucí, pro něž je Skype, Teams, Zoom nebo FaceTime denní chleba. Virtuálně tak v současné době můžete absolvovat třeba pracovní pohovor, nebo psychologické vyšetření. Co se nabídky služeb týče, pozadu nezůstaly ani pojišťovny či banky. Kromě klasického pojištění nebo sjednání účtu je dnes možné vyřídit online třeba i stavební spoření. „Stavební spoření je velmi atraktivním produktem téměř pro každého, jeho digitalizace pro nás tudíž byla zcela logickým krokem,“ vysvětluje předseda představenstva MONETA Stavební Spořitelny Andrew Gerber. Od října si mohou klienti spoření sjednávat v mobilní aplikaci Smart banka, v listopadu tuto možnost dostanou i na internetových stránkách banky. Již téměř rok je možné refinancovat hypotéku plně online díky službě Refinanso.cz, banky navíc do konce roku plánují spustit i první fázi postupného online sjednávání nových hypotečních úvěrů.
To však nejsou jediné novinky, s nimiž bankovní a pojišťovací společnosti přišly. Nově je možné vyřídit na dálku i pojištění škod v domácnosti, a to zcela jednoduše pomocí videohovoru. Stačí zadat vzniklou škodu do webového hlášení a pak se v daný čas přihlásit do aplikace, v níž proběhne hovor s pověřeným technikem. „Ten pak naviguje poškozeného, jaké záběry potřebuje pořídit, případně může požádat o přiblížení konkrétních poškozených míst. V průběhu prohlídky lze pořizovat jak detailní snímky, tak i screenshoty, a do záznamu lze dělat grafické značky,“ informuje tisková mluvčí pojišťovny UNIQA Eva Svobodová. Čas tak ušetří nejen zaměstnanci pojišťovny, ale především zákazníci. Celý proces totiž obvykle nezabere déle než dva dny.
Na nenadálou situaci nicméně nereagují jen klasické firmy, ale i společnosti, které už nějakou dobu virtuálně fungují, třeba ty seznamovací. I v jejich případě totiž bylo nutné zavést určité změny. „Byli jsme přesvědčeni o tom, že i v pandemické době se mohou lidi spojovat. Sociální odstup přece nemusí znamenat naprostou izolaci,“ sdělil svým uživatelům Tinder a nabídl jim novou možnost komunikace – prostřednictvím videochatu. Společnost Match zašla ještě dál: zpřístupnila horkou linku Dating While Distancing, kde si uživatelé mohou promluvit s odborníky na seznamování. A začalo se ukazovat, že doba karantén a sociálního odstupu je pro virtuální randění požehnáním. Například aplikace Bumble zaznamenala zvýšení používání služby Video Call o 21 %, přičemž délka konverzací narostla průměrně o 30 %.
Foto: Moneta