Rozhovor s Martinem Peleškou, ředitelem Toyota a Lexus, vznikal jako dialog dvou fanoušků značky Lexus. Někdy jsem sotva udržela své nadšení na uzdě, abych nechala Martina Pelešku mluvit o tom, jaká je filozofie značky, proč řidiči jejich auta milují a proč je u nich hybrid samozřejmostí, ale podařilo se a jsem ráda, že se mohu podělit o několik zajímavých postřehů o světě Lexus.
Potkali jsme se při Pražských primátorkách, takže můj rozhovor začíná právě jimi. Jak se Lexus spojil s Primátorkami?
Značka Lexus je velice specifická značka. Byla vytvořena jako prémiová skupina v rámci Toyoty pro americký trh, pro její oblíbenost se dostala za hranice spojených států a začala být celosvětová. Ale stále zůstává specifická. Naším úkolem není z ní udělat další prémiovou značku na trhu, která kopíruje ty stávající. A proto je velmi důležité, jak ji prezentujeme a s čím naši značku propojíme v rámci propagace. Má jasně nastavené atributy jako vyspělost, hybridní technologie, kvalita zpracování, spolehlivost. Stále hledáme, kam nás v Čechách zařadit. A nabídka od Primátorek přišla v době, kdy jsme se snažili najít vhodné směry. A nám přišlo dobré spojení tohoto ojedinělého sportu, stejně jako je Lexus, který je zároveň založený na dynamice a spolupráci, opět stejně jako my. Navíc jsme partnerem osmiveslice a jako jedni z mála na světě ještě vyrábíme osmiválec, to mi přijde jako společný bod.
A není to fotbal nebo hokej?
Sama jste tam byla a viděla, že to je výjimečná společenská událost, nejen sport. Další aspekt, který ji odlišuje od jiných událostí a naše auta se také něčím odlišují od ostatních aut jiných značek. Navíc „vodní“ sporty jsou, možná díky té vodě, čistší než jiné sporty, nejde tam tolik o peníze, špatně se hledají sponzoři. I to nás lákalo, protože se nám tento přístup líbí a ohlasy na toto partnerství to potvrdily.
Lexus vznikl jako cesta k prémiovému produktu a pro americký trh, jak jste sám zmínil, kde je považován za špičku v tomto odvětví, proč si vybrala Toyota právě USA?
Je to tím, že tam vznikla poptávka a pokud existuje prostor na trhu, tak určitě je třeba reagovat. Tedy rozlišovat mainstream a prémiové modely.
A proč to nebylo pod hlavičkou Toyota?
To by nekorespondovalo s její filosofií a výrobními procesy. Materiály, řemeslné zpracování a všechny tyhle věci jsou v Lexusu na ještě nejvyšší úrovni.
Lexus jde od začátku směrem k ohledům na životní prostředí, byl to od zahájení součástí plánu při jejím vývoji?
Lexus tuto filosofii samozřejmě převzal od Toyoty, ale to rozšíření přišlo až s použitím hybridních technologií, které jsou součástí naší společnosti, stejně jako jejich vývoj směrem do budoucnosti. Zároveň nám hybridní motory umožnili udržet ve vozech benzínové šestiválce. V kombinaci s elektromotory má takový vůz fantastické jízdní vlastnosti, ale zároveň splňuje přísné emisní normy a nízkou spotřebu, auto je dynamické, funguje a je to takové win win pro řidiče i auta.
Všimla jsem si, že nemáte v nabídce žádný diesel? Proč?
Je to z důvodu toho, že neděláme dieselový hybrid, a zároveň díky tomu, že americký trh je benzínový, takže i to ovlivnilo to rozhodnutí. Definitivní odklon od dieselových osobních vozů vyhlásila Toyota celosvětově pro obě značky už v roce 2017. Dieselové motory už dnes nabízíme jen u užitkových a terénních vozů značky Toyota.
Přijde mi opravdu nadčasové, že Lexus spojuje tradiční řemeslo a moderní technologie
Děkuji za ten postřeh a ano, je to něco, co je právě na nás zajímavé a co zákazníci oceňují. My máme specifické klienty a ti se rozšiřují právě díky zkušenosti s našimi auty a díky ambasadorům, jsou stejně „jiní“ jako naše značka. Pro nás to není jen o těch autech, ale také o zážitku. Máme takové motto „Zažít Lexus“, což je celkový dojem z naší společnosti, od příchodu do našich salonů, servisu až po jízdu nebo setkání s dalšími majiteli těchto aut.
Co myslíte, že je důvod, proč si zákazník v této cenové hladině nekoupí BMW nebo Mercedes ale vybere Lexus?
Každý má úplně jiný důvod. Hlavní skupina jsou ti stávající loajální zákazníci, ti nás považují za své, a pak hrají velkou roli ambasadoři, kterými jsou právě i naši zákazníci, kteří svou zkušeností přenášejí nadšení na další lidi. A možná bych zmínil i ty, kteří chtějí vyzkoušet něco jiného, s vyššími nároky a třeba zájmem o technologie.
Jeden z těchto ambasadorů je také Zdeněk Polhreich. On je známý tím, že jezdí Lexusem už dlouho a také že si vždy tyto auta chválil, že?
To je dlouhý příběh. Ještě v emigraci jezdil Toyotou, po návratu sem zůstal u této značky a byl loajální historicky. Stal se věrným zákazníkem ještě, než se stal naším ambasadorem. Když začala stoupat jeho popularita, tak nás napadlo jej kontaktovat a zkusit vymyslet nějakou spolupráci. Cítili jsme se skromně, že nechceme obtěžovat a on se vlastně cítil stejně. Ta spolupráce funguje fantasticky a je ideální, když se letitý zákazník stane ambasadorem.
Takže Vaši ambasadoři nejsou ti, kterým byste jen zaplatili za to, že propagují vaše produkty. Je tam taková přirozená symbióza, a to je mimořádné.
To se nedá nikde koupit a my si toho vážíme a chceme v tom pokračovat.
Když se zákazník rozhodne koupit prémiové auto, myslíte si, že pro něj hraje roli to, že má hybridní pohon?
V tom je částečně naše exotičnost, je to naše jedinečnost. Z principu je hybrid spojení tradičního benzínového pohonu s elektrickým pohonem, ta myšlenka pochází ze sedmdesátých let. Je to o využití energie, která vzniká při jízdě. Toyota se rozhodla se tím zabývat a najít nějakou cestu a to byla Toyota Prius, první sériově vyráběný hybrid na světě. A toto DNA převzal i Lexus. A naši zákazníci chtějí řídit svůj život a také svůj nákup auta. A mi jim jasně sdělujeme, že naše značka je orientovaná tímto směrem, takže přicházejí a vědí to. My jim tedy chceme nabídnout to nejlepší, co tato technologie nabízí, a to je možná to, co je zajímá.
A to je?
Nízká spotřeba, nízké emise, zachovaný vysoký výkon, výrazně posílená dynamika elektromotorem, u SUV posílený efekt 4×4 díky dvěma elektromotorům, tichý provoz, automatická převodovka, co vás dostane do jiné dimenze.
Já sama si v něm připadala jako ve VIP lounge na letišti nebo v pětihvězdičkovém hotelu, to spojení designu a technologií je opravdu něco, co vás zasáhne na první pohled, tedy spíše jízdu.
Auto dělá vše za vás, přepínání mezi elektromotorem a benzínovým motorem nemusíte nijak kontrolovat. Někteří nám říkají, že se díky hybridu znovu zamilovali do řízení. Je důležité umožnit zákazníkům si to užít, proto program „Zažít Lexus“ nebo třeba delší zkušební jízdy, kdy trvají třeba celý víkend, vůz si vás pak získá sám.
Otevřeli jste nedávno nový showroom v Průhonicích ve stylu japonské filosofie Omotenashi, je to tak?
Ano, to souvisí s naším odlišným způsobem v přístupu k prodeji, jak jsem se již zmiňoval. Omotenashi vychází z japonské kultury pohostinnosti. Je to pokus odhadnout potřeby člověka ještě než nastanou a naladit se na ně, nabídnout řešení. A není to jen o zápůjčkám, ale i servisu, celkově u všech služeb Lexus. Je to velmi osobní přístup, individuální stejně jako Lexus.
A automobilový průmysl v době Covidu, prodává Lexus auta dobře?
Obecně prémiový trh bývá stabilnější i v dobách krizových, takže propad je trochu menší. Aktuálně se chystáme na rozvoj prodejních míst a také obměňovat modelovou řadu, což pandemie neovlivní, ale samozřejmě nám chybí kontakt se zákazníky a také pozastavené možnosti prodejů, ale dává to prostor růst a třeba vylepšovat to, co je třeba.
Myslíte si, že s korona krizí přijdou nějaké změny v automobilovém průmyslu?
V tuto chvíli vnímáme zejména útlum zájmu privátní klientely, daří se spíše firemním obchodům, ale to je pochopitelná situace. Celý svět se hodně přesouvá do online prostředí, což není v případě prodeje vozů tak jednoduché, ale snažíme se reagovat i na tento trend.
A proběhly nějaké změny i přímo v Lexusu?
My jsme již na jaře loňského roku zavedli online showroomu, kdy se zákazníci mohou spojit s prodejcem přímo z webu Lexus, nechat si poradit, prohlédnout si vůz nebo si domluvit testovací jízdu, kdy jim přivezeme vůz až domů, samozřejmě za dodržení všech hygienických opatření.
Co čeká Lexus v roce 2021?
V letošním roce nás, pokud situace dovolí, čeká například další ročník Primátorek. Z hlediska produktů uvádíme na trh novou verzi modelu LS, dále technologické novinky jako digitální zrcátka u modelu ES a na podzim uvedeme náš vůbec první čistě bateriový elektromobil, Lexus UX 300e.