Příběh diamantového luxusu, který šetří přírodu

Gabriela Dědičová je majitelkou české šperkařské značky Tiami, startupu vzniklém počátkem roku 2020, který se zaměřuje na výrobu šperků exkluzivně z laboratorních diamantů. Ty jsou výjimečné nejen svou udržitelností. 

Jak jste se k podnikání s diamanty dostala?

“V oboru diamantů pracuji už přes 10 let. Začínala jsem v 

eské firmě zaměřené na investi

ní diamanty a diamantové šperky. Velice brzy jsem však zjistila, že systém prodeje této společnosti mi nevyhovuje, a tak jsem se pustila do podnikání v diamantech na vlastní pěst.”   

Jaké bylo vaše zázemí a zkušenosti, než jste s podnikáním začala?

“Po studiích jsem žila a pracovala Austrálii, kam jsem tenkrát odletěla bez jakékoliv znalosti angličtiny. Poté jsem se přesunula na Nový Zéland, do Irska a nakonec i do Střední Ameriky. Všude jsem získala spoustu cenných zkušeností a zážitků, s diamanty, s nimiž jsem se poprvé setkala právě v Austrálii, jsem se ale rozhodla podnikat až po návratu do Čech.”

Proč jste svůj model podnikání postavila právě na tzv. lab-grown diamantech a opustila ty těžené?

“Můj pohled na svět diamantů se ale po narození mého syna radikálně změnil. Začalo mi mnohem více záležet na tom, v jakém prostředí bude vyrůstat generace současných dětí. Diamantové doly jsou často velice nepříznivé k okolnímu životnímu prostředí a ani pracovní podmínky těžařů nejsou zdaleka ideální. Při hledání různých šetrných alternativ jsem objevila informace o lab-grown diamantech. Po detailnějším prostudování tohoto tématu jsem svůj původní koncept podnikání pozměnila a úplně vyměnila těžené diamanty za ty laboratorní.”

Co všechno je tedy výhodou lab-grown diamantů? 

“Především jsou etické a zároveň mají úplně stejné složení i vlastnosti, jako diamanty těžené. V roce 2018 v Americe ustanovili, že lab-grown diamant má stejné fyzikální, optické i chemické vlastnosti, jako ten těžený. V zahraničí se tedy už léta nedělá rozdíl v tom, jestli je diamant těžený nebo laboratorně vyrobený. Berou se jako rovnocenné a ty laboratorní hrdě nosí i opravdu slavné celebrity, například Lady Gaga nebo Rihanna. A podporuje je i Leonardo DiCaprio, který je obecně velikým bojovníkem za záchranu naší planety.” 

A v jaké cenové relaci se u laboratorních diamantů pohybujeme?

“I přesto, že se lab-grown diamanty mohou pyšnit úplně stejnou kvalitou a brilancí, jako ty těžené, jejich cena je zhruba o 30 % nižší. Jsou tak luxusem nejen pro ty, kterým záleží na životním prostředí, ale i pro lidi, kteří by těžený diamant sobě nebo svým blízkým nemohli dopřát.” 

Ještě pro příznivce technický detailů – jak tedy takový laboratorní diamant vzniká? 

“Základem je tzv. diamantové semínko, to může být z už vyrobeného nebo vytěženého diamantu. Jedna z metod vlastně simuluje vznik diamantů kdysi, v hlubinách země, protože využívá vysoký tlak a teplotu. Proces trvá pět až sedm týdnů, během nichž vzniká diamantový krystal větších rozměrů. Druhá tzv. CVD metoda je chemickou depozicí par. Do komory s diamantovým semínkem se vstřikuje plynný uhlovodík, který se za pomoci mikrovln rozloží a jednotlivé atomy uhlíku se vysrážejí na diamantové semínko. Krystal  diamantu tak roste vertikálně atom po atomu.”

Jak ve vaší firmě probíhá proces výroby šperků z těchto diamantů? 

“V Tiami spolupracujeme s dodavateli lab-grown diamantů z belgických Antverp. Všechny šperky následně vyrábíme přímo v našem ateliéru v centru Prahy. Jsou produktem precizní šperkařské práce a odhodlání vytvořit diamantové unikáty, kterými můžete potěšit své nejbližší nebo sebe. Navíc neustále dbáme na udržitelnost nejen našich šperků. Dárkové krabičky například vyrábíme z biologicky plně odbouratelného materiálu jako je kukuřičný, bramborový škrob i cukrová třtina. Tiskneme si je sami na 3D tiskárně. I certifikáty pravosti našich lab-grown diamantů jsou vyrobeny z recyklovaného plastu. Plastové obaly zIGI certifikátů, které dostáváme přímo z laboratoře, sbíráme a vracíme zpátky. Přepravní obaly máme vyrobeny z plně recyklovatelného materiálu. A dokonce i naše lepící páska je papírová.” 

Zbývá při tomhle všem ještě čas zabývat se zákazníky a jejich přáními? 

“Samozřejmě – osobní přístup je pro mě naprosto klíčový. Sama vím, jak těžké může být vybrat šperk, například prsten, který bude často člověk nosit opravdu den co den. Jelikož jsme zvolili formu e-shopu, která nám dává obrovskou svobodu, se zákazníky se často spojím nejdříve online. Zavoláme si, mohu poslat další fotografie nebo videa jednotlivých šperků a po domluvě je samozřejmě možná i osobní návštěva našeho ateliéru. Přeju si, aby byl i samotný výběr šperku pro každého zákazníka radostí a příjemným procesem, v němž bude mít dostatek prostoru se rozhodnout a vybrat to pravé pro sebe či pro své milované.”  

Čím si myslíte, že je nákup  vás v Tiami kromě osobního přístupu jedinečný? 

“Dáváme si záležet na tom, aby i naše balení šperku zákazníky potěšilo. Ve větší dárkové krabičce, která má vlastní vůni, máme menší krabičku se šperkem. K tomu samozřejmě patří i šperkařský certifikát, kartička s naším poděkováním a prázdný lísteček, na nějž si každý může napsat svůj osobní vzkaz. Dovnitř krabičky se dá také vložit fotka, třeba ze svatby, z porodnice nebo seznámení. Není to zkrátka jen o darování šperku, ale o celkovém zážitku, který, jak často slýcháme, provázejí slzy dojetí. Zvlášť muži díky tomuto balení sklízejí neskutečný úspěch.” 

Jak vnímáte postup Tiami do budoucna? Jaké jsou cíle vás a vašeho týmu? 

“Jednou bychom chtěli mít lovebrand. Aby lidi při slově TIAMI věděli, kam si to zařadit, aby hned pomysleli na laboratorní diamanty, které budou hrdě nosit a je budou těšit i třeba dalších padesát let. Chceme prodávat etický šperk a jsme šťastní, že se nám to daří. Rádi bychom se podíleli i na nějaké charitě a přispívali vybraným nadacím. Vždy však chceme být spojováni s udržitelností, zodpovědností, ale i se unikátním nadčasovým designem.”

Autor článku: Libka Šafránková Foto: Tiami