Vlasový byznys s láskou od Petry Měchurové

Petra Měchurová je pro mne symbolem porevolučního podnikatelského úspěchu, a to nejen proto, že udělala ze zdánlivě obyčejného kadeřnického řemesla fungující byznys, ale hlavně proto, že u toho zůstala ženou, vždy ctila hodnoty poctivé práce a profesionality, a nikdy u toho nesešla ze své cesty. Úspěchy slaví dodnes a zaslouží si to.

Vzpomenete si na okamžik, kdy jste si řekla: ano, budu kadeřnicí?

🙂 Bylo to v době, kdy jsme psali, co bychom chtěli dělat v sedmé třídě. Bavilo mě česat maminku a vlasy panenek.

Všimla jsem si, že jste se velmi aktivně vrhla do účasti v různých soutěžích, jaká byla motivace? 

Soutěžení na učilišti byla jediná aktivita studentů, kteří byli šikovní a měli chuť něco dokázat. Soutěže jsou pro mě zajímavé v tom, že mě i můj tým vždy posunou dopředu a případná výhra nám ukáže, že své řemeslo děláme správně a s láskou.

Ve škole to byla možnost nějaké?

Výhra je pro každého druh ocenění a pocit být oceněný je k nezaplacení. V podstatě je to forma pochvaly a hodnocení od ostatních profesionálních lidí. A to je v životě velmi příjemné. V neposlední řadě výherní poháry zviditelňují náš salon.

Myslíte si, že úspěch, který Vás potkal ve vaší profesi je zásluhou hlavně talentu. Ten člověk má nebo ne, což u Vás je zrovna výhodou, že jej máte 😊 Nebo tam byly další faktory?

Záleží na úhlu pohledu, já osobně se některé věci musím učit déle, ale vlasy jsou pro mě materiál, se kterým se krásně pracuje, a to je nesmírně kreativní, kadeřník má prostor si stále hrát a tvořit. Vidím v našem řemesle volnost a nekonečno možností, i přesto že jsou technologické postupy jasně dané, stále máme prostor vytvářet dle svého uvážení, pokud nám klientka dovolí. 

Kdybyste mohla shrnout nějaká základní pravidla nebo „musthave“ pro podnikatele, aby začal úspěšný podnik, co by to bylo? A nemusí to být jen kadeřnické studio.

Láska k této činnosti je nejpodstatnější. Když člověk něco miluje a dává do toho kus sebe, tak je úspěch zaručen. Další podstatnou věcí je dělat vše naplno, naslouchat a obklopovat se správnými lidmi.

To jsou moje „musthave“.

A kdyby ta začínající podnikatelka byla žena – máte ještě nějakou specifickou radu pro ženy, které chtějí uspět?

Chtěla bych být na takové úrovni, abych mohla rozdávat rady, jak byt úspěšná. Já rozumím vlasům a na maximum chci rozumět klientům a svým kolegům, vymýšlet různé věci okolo toho. Každý je jiný a musí si najít svoji cestu a cíl. Hlavně vše musí dělat rád a bez nátlaku.

Myslíte si, že studium na kadeřnické škole, kterou jste třeba absolvovala vy je dostatečná příprava na budoucí podnikatelskou dráhu v oboru? Co Vám případně scházelo a co jste se třeba musela naučit sama v praxi?

Základní vlasové zkušenosti jsem tehdy získala ve škole. A tím, že mě to bavilo a baví, jsem se sama postupně vypracovávala. Dnes se rozvíjím například i pomocí sociálních sítí nebo kadeřnických seminářů, ale velkou inspirací jsou pro mě i mí kolegové. Samozřejmě inspiraci získávám i v jiných subjektech.

S podnikatelskými dovednostmi se radím stále, navíc se vše často mění a vyvíjí. To mi ve škole rozhodně chybělo.

 Vzpomenete si na okamžik, kdy byste si řekla – už dost, nemůžu, to nepůjde, prostě to nevyšlo? Byl vůbec takový okamžik?

Pár takových okamžiků bylo, ale naštěstí jsem se z toho vždy dostala. 

Když jste vyhrála cenu Grand Trophy AIPP jako první žena na světě, změnilo se tím něco ve Vaší kariéře? Podnikání? Mělo to nějaký vliv na cokoliv?

Výhry otevírají cesty a zviditelňují jméno našeho brandu. To bylo důležité tenkrát a je důležité i teď.

Jaký to byl vůbec pocit vyhrát takové ocenění? Světové ocenění?

V ten moment mi bylo velmi příjemné stát na podiu a držet cenu. Až teprve časem a zpětně si uvědomuji, jak skvělé to bylo. Hlavně co to znamenalo a kde všude mi to otevřelo dveře.

Hodně pracovně cestujete po světě. Cítíte nějaké markantní rozdíly v podnikání v oboru kadeřnictví tady a mimo ČR? 

Každá země má svůj vlasový styl. Je to pro mě velmi inspirativní. Zároveň mám i já svůj styl, který ukazuji. Je to nejen o kreativitě, ale i o krásné práci tvořit účesy pro klienty na saloně. Každá země je v tom jedinečná. 

Neuvažovala jste někdy rozšířit Vaši značku třeba do světa? Nebyla nějaká nabídka? Proč jste ji nevyužila?

Třeba tato možnost ještě přijde, přeji si to.

Také velmi často úspěšný kadeřníci jako Vy zakládají vlastní vlasovou kosmetiku, neuvažovala jste o tom někdy?

Možná na to taky někdy dojde. Jsem zatím spokojena s produkty, které jsou k dispozici na trhu a je třeba stále držet vysoký nárok a standard s potřebami. Kadeřník, který pracuje s vlasy může udávat trendy a tipy, ale chemické složení produktů je pro chemiky a odborníky zvlášť. 

Váš salon najdeme v ulici Králodvorské v Praze již mnoho let. Budí to dojem velmi stabilní firmy. Zákazníci vědí, kdo jste a kde jste. Je těžké udržet ve firmě takovou stabilitu?

Jsem sama stabilní člověk, neměním tolik v životě hodnoty. Jsem ráda, že to tak vnímáte, čas rychle letí. Zázemí a jistota jsou důležité pro naše klienty, mohou se na nás spolehnout a jsme jim stále k dispozici. Troufám si říci, že naše kvalita je stále na vysoké úrovni. Jistota a zázemí jsou důležité také pro kadeřníky a recepční, se kterými tvoříme skvělý tým a salon je pro ně druhá rodina. 

Stala jste se také ambasadorem značky L´Oreal Professionel. Je to pro Vás v něčem důležité? Mimo to, že je to profesionální prestiž asi pro každého kadeřníka.

Mám rada značku L´Oréal Professionnel pro její francouzsky styl a šarm. Ambasadorem značky jsem skoro 25let a myslím, že pro obě strany je to velký vzájemný závazek.

Já u Vás nejvíce oceňuji, mimo Vašeho talentu a píle, to, že jste se pustila jako jedna z mála v Čechách do focení sezonní kampaní, což je velmi časově i finančně náročné. Navíc mají světovou úroveň, to se tady moc nevidí. Proč jste se rozhodla to dělat?

Focení mě vždycky velmi bavilo. Je to jiný druh práce než s vlasy klientů na saloně. Snažím se dávat do našich kolekcí mnohem víc než jen tvoření vlasů. 

Poslední kolekcí Generation of love jsem chtěla poděkovat hlavně našim klientům. Kolekce je zaměřená na hodnoty jeden k druhému – úcta, respekt, pokora, vášeň a bezpodmínečná láska. 

Která z nich byla Vaše neúspěšnější? Která nejoblíbenější?

Všechny kolekce byli tvořené s láskou a nadstandardním přístupem. Proto bych si nedokázala vybrat 🙂

Jak velkou firmu jste vlastně vybudovala. Jaký má firma obrat? Zaměstnanců? Zvládáte stále řídit jí sama, dělat si managment nebo se dělíte již s dalšími kolegy a soustředíte se na „vlasy“?

Mám svůj milovaný tým, který mi se vším pomáhá. DNA salonu je v Čechách již 22let. Momentálně máme 17 kadeřníků a tým recepčních, které jsou srdcem celého salonu. Troufám si říci, že budujeme tým budoucnosti 🙂

Mimo to, že jste slavná kadeřnice s vlastní firmou, tak jste také matka. Jak balancujete mezi rodinnou a firmou? Daří se najít vůbec nějaký balanc?

Je to dosti náročné, ale snažím se. Doma se starám o běžné věci, vařím, uklízím, vozím děti na závody či na kroužky a učím se s nimi. Nicméně prací na saloně to nekončí, věnovat čas musím i různých schůzkách či emailům.

Jak si upravuje vlasy kadeřnice? Máte vůbec čas se věnovat svým vlasům? 

Musím se barvit každý měsíc, nedám dopustit na střih horkými elektrickými nůžkami, které zapečetí konečky vlasů. Vlasy jsou pak zdravější a méně často se třepí. Mými domácími parťáky jsou šampón a péče od Kérastase Paris.

Chystáte se k nějakým byznysovým změnám nebo novým projektům, které by teď byly před Vámi? Kam se dál ubírá podnikání Petry Měchurové?

Ráda bych zrekonstruovala salon, aby byl komfortnější pro klienty a i kadeřníky.

V dnešní době cítím ještě větší potřebu stability a jistoty skvělého týmu, a hlavně stále pracovat na dokonalém vztahu s klienty a úžasných vlasech, protože naše srdce tluče pro ně. Jsme vděčni, že jsou s námi již 22let. Také se stále věnuji vzdělávání kadeřníku nejen na saloně. Baví mě kreativní věci jak na sociálních sítích, tak na živo, focení a přehlídky. 

foto: Petra Měchurová, autor článku: Libka Šafránková