Dva mladí odvážní podnikatelé, Radim Novotný a Tomáš Hrdina, si jdou za svými sny. Chtějí uspět na globálním trhu. Spojuje je dlouholeté přátelství a nyní i jejich první velký projekt, na kterém nepřetržitě pracují. Jedná se o revoluční mobilní aplikaci, přes kterou si každý najde ideálního parťáka na svoji oblíbenou aktivitu v reálném čase a na jakémkoliv místě. Aplikace odstraňuje bariéru problému osamělosti, a to překvapivě snadno a rychle. Vše o tomto inovativním projektu i cílech zakladatelů si povídáme v našem rozhovoru.
Radime, Tomáši, můžete nám říct, jak jste se poprvé potkali a co vás inspirovalo k vytvoření aplikace Hobio?
S Tomem se známe už od školky a od té doby jsme nerozluční kamarádi a dneska je to už 17 let opravdového přátelství. Oba pocházíme z Ústí nad Orlicí, prošli jsme spolu základní školu, kde jsme v lavici snad vždycky seděli vedle sebe. Po střední škole jsme se znovu sešli na vysoké v Praze, a dokonce spolu sdílíme i byt. Trávíme spolu hodně času i společně sportujeme. Vždy jsme měli společné zážitky a nápady. A právě v Praze, když jsme se přestěhovali za vysokou školou, jsme si poprvé uvědomili, že na trhu chybí platforma, která by lidem umožňovala najít si parťáky na různé aktivity – jednoduše, rychle a v reálném čase. Měli jsme stejný problém, citili jsme se osaměle, protože jsme postrádali komunitu, kterou jsme kdysi doma měli. A po zjištění, že podobně osaměle se cítí tisíce, vlastně miliony lidí po celém světě, se zrodil nápad na založení Hobia. Spojila nás touha vytvořit něco, co má skutečný smysl a může přenést náš přátelský zápal do projektu, který může pomoci i dalším lidem a globálnímu problému osamělosti. Hobio je pro nás mnohem více než pouze podnikání. To, že můžeme někomu pomoci najít nové přátele nebo sdílet společné zážitky, je pocit k nezaplacení.
Studovali jste střední školy se zcela odlišným zaměřením, než je obor, kterému se věnujete nyní. Co vás vedlo k tomu začít podnikat a pustit se rovnou do náročného vývoje mobilní aplikace?
Ano, je pravda, že naše původní zaměření nemělo s vývojem aplikací moc společného. Já (Radim) jsem studoval automobilní střední školu a Tomáš uměleckoprůmyslovou, ale už tehdy jsme oba cítili silný zájem o podnikání a touhu dělat něco vlastního. Když jsme pak společně objevili nápad na Hobio, viděli jsme v něm takový potenciál a tolik nás nadchl, že jsme do toho šli doslova po hlavě, i když jsme neměli žádné zkušenosti v IT nebo technologickém vývoji. Hobio pro nás bylo něco, co dává smysl a co by mohlo pomoci mnoha lidem, takže jsme neměli žádné pochybnosti. Zároveň jsme už studovali na vysoké škole Newton University, kde jsme se začali orientovat ve světě byznysu a získali kontakty i inspiraci, která nám dodala další motivaci. Naše vize byla od začátku jasná. I přestože jsme se pohybovali na neznámé půdě, věřili jsme, že s odhodláním a správnými lidmi kolem sebe dokážeme Hobio uvést do života.
Chcete tedy říct, že právě vysoká škola Newton University (NU) vám pomohla lépe proniknout do světa byznysu?
Přesně tak, škola NU nám otevřela dveře do světa byznysu a pomohla nám potkat spoustu inspirativních lidí, kteří nás motivovali a dali nám cenné kontakty. Nicméně vše jsme si museli stejně vybojovat sami – škola vám ukáže cesty, ale ujít je musíte sami. Také nám pomohla s účastí v Newton Business Accelerator pod vedením Margarety Křížové. Její podpora a cenné zkušenosti jsou k nezaplacení.
Jak přesně vypadá váš tým, podílí se na Hobiu ještě někdo jiný a jak si případně rozdělujete úkoly?
Naše práce je založená na jasném rozdělení rolí, ale také na neustálé spolupráci. Já (Radim) se starám o byznys, obchod, strategii, komunikaci, spolupráci a vedení týmu, zatímco Tomáš má na starosti více technické záležitosti jako je design, produkt, inovace a komunikaci s vývojáři. Vše však spolu pravidelně probíráme a konzultujeme. Díky našemu dlouholetému přátelství máme mezi sebou skvělou harmonii, a to nám pomáhá vyhnout se konfliktům a efektivně zvládat výzvy. Jinak tým Hobio tvoří dohromady pět lidí: dva zakladatelé, dva skvělí vývojáři a náš mentor Petr Burian, bývalý CTO pro Livesport. Petr nám poskytl nesmírně cenné zkušenosti a pomohl nám projít náročnými fázemi vývoje aplikace. Jeho podpora nás dost obohacuje a všichni jsme za to nesmírně vděční. Úkoly máme rozdělené tedy podle zkušeností, kdy se dva špičkoví vývojáři kompletně starají o náš produkt. Petr je nám při ruce, když je potřeba a jsme v úzkých. Zbytek práce jako testování appky, design, finance, strategie, obchod, marketing, PR a tak dále řešíme buď sami nebo ve spolupráci s externími týmy. Člověk se učí každý obor několik let, my jsme do všech museli proniknout alespoň se základními znalostmi během pár měsíců, protože si zatím nemůžeme dovolit specialistu na každou sekci.“
Jak jste se vůbec ke společné spolupráci s Petrem Burianem dostali?
Naše spolupráce s Petrem vlastně začala docela jednoduše. Když jsme s aplikací Hobio byli v klíčové fázi vývoje a řešili jsme technické detaily i priority funkcí, Tomáš narazil na LinkedInu na Petrův profil. Řekli jsme si, že za pokus nic nedáme a zkusili jsme Petra oslovit, i když jsme moc nepočítali s tím, že by to vyšlo. Petr se ale ozval zpět a domluvili jsme si schůzku. Z původně plánované hodiny se vyklubaly skoro tři, během kterých jsme zjistili, že si rozumíme nejen pracovně, ale hlavně i lidsky. Od té doby naše spolupráce běží přirozeně a hladce a vždy se na setkání s Petrem těšíme. Pomáhá nám uvádět naši vizi do života a je skvělým mentorem nejen v technických záležitostech. Je důležité zkoušet opravdu všechno, i když si můžete říkat, že z 99 % to nevyjde. Nám se však Petr ozval a teď je z toho už skoro pěti měsíční spolupráce.
Jaká byla největší výzva, které jste museli při rozjíždění aplikace čelit?
Jednou z největších výzev bylo dostat Hobio na úroveň, která by už od začátku dokázala konkurovat zavedeným platformám. Lidé jsou dnes na aplikace zvyklí a mají dost vysoká očekávání, takže jsme to museli respektovat a potřebovali jsme vytvořit kvalitní produkt s omezeným rozpočtem a maximálním efektem. B2C byznys v oblasti propojování lidí je obecně náročný a složitý trh, ale právě proto nabízí velkou příležitost. Je to celosvětová hra o miliardy dolarů. Téma společnosti, seznamování a osamělosti je více než aktuální. Věříme, že Hobio má šanci zaplnit prostor, kde podobná řešení chybí. Může tak zjednodušit uživatelům plánování a hledání společnosti rovnou na dané aktivity, tudíž lidem opět ušetříme hromadu času s domlouváním a zjišťováním toho, co jaký člověk na různých platformách (seznamkách) vůbec chce. I když jsou jednodušší způsoby, jak podnikat, rozhodli jsme se jít za tím, co nás baví a co nám osobně dává smysl. Protože jsme sami cílovou skupinou Hobio, rozumíme tomu, co lidé v této oblasti hledají. Díky našemu týmu a skvělým kontaktům věříme, že jsme i na dobré cestě.
Hobio je v tuto chvíli na trhu pouze v Praze. Jaké jsou vaše další plány pro rozvoj a expanzi?
Momentálně se soustředíme na Prahu, kde chceme aplikaci důkladně otestovat a optimalizovat pro expanzi do dalších měst a oblastí v Česku. Naším dlouhodobým cílem je ale globální růst – chceme, aby si uživatelé kdekoliv na světě mohli snadno najít parťáka na sport, kulturu nebo společné zážitky, ať už cestují nebo hledají nové kontakty v místě bydliště. Věříme, že Hobio má potenciál stát se každodenním nástrojem pro plánování aktivit, stejně přirozeným jako dnes třeba mapy nebo sociální sítě. Však taková platforma na trhu chybí a většina našich uživatelů doteď musela používat jiné platformy, které na to nebyly úplně stavěné. Hobio si dokážeme představit jako nepostradatelnou platformu pro propojení lidí, která bude fungovat napříč kontinenty.
Co vás odlišuje od konkurence? Proč by lidé měli používat zrovna Hobio místo jiných aplikací?
Hobio se odlišuje tím, že je specificky zaměřené na propojení lidí na základě aktivit a zájmů, nikoliv jen na vztahy, jak tomu bývá u jiných platforem. Naše aplikace dává lidem možnost snadno najít parťáka na konkrétní aktivitu, ať už jde o sport, kulturu, nebo společné posezení, a to v reálném čase. Na rozdíl od jiných aplikací, které nejsou pro tento účel stavěné. Tím odstraňujeme i bariéru, kdy člověk sice má přátele, ale ti často nemají čas na sdílené zájmy. Hobio nabízí lidem všechno na jednom místě kdykoliv a kdekoliv to potřebují. Před spuštěním jsme navíc oslovili stovky uživatelů konkurenčních aplikací, abychom zjistili, co jim chybí, a přizpůsobili jsme Hobio jejich potřebám. Lidé, kteří se třeba styděli za klasické seznamky, zde najdou přirozenou cestu, jak se propojit s ostatními prostřednictvím aktivit a koníčků, což otevírá zcela nové možnosti.
Jak jste financovali celý vývoj aplikace do tohoto bodu a jaký máte plán do budoucna?
Vývoj Hobia jsme doposud financovali z vlastních zdrojů a plánujeme to tak udržet až do konce roku 2024. Díky tomu jsme v určitém slova smyslu flexibilní a nezávislí. Nicméně, pokud chceme aplikaci skutečně výrazně rozšířit a růst na dalších trzích, což máme v plánu, budeme od začátku roku 2025 potřebovat investora. Už jsme se po vhodných investičních příležitostech rozhlíželi, ale zatím jsme nenašli toho pravého partnera. Proto jsme se rozhodli, že zatím bude nejlepší financovat projekt z vlastních zdrojů, abychom neodsouvali vstup na trh, mohli se plně soustředit na rozvoj aplikace a tím i zvedli naši hodnotu.
Jaké finanční cíle pro Hobio máte? Jak vidíte návratnost investice a budoucí ziskovost aplikace?
Naším hlavním cílem je dostat Hobio k co největšímu počtu uživatelů, a to v co nejkratším čase. Proto se snažíme lidem zpřístupnit veškeré funkce aplikace bez zbytečných omezení. Jsme ochotni přistoupit na delší dobu návratnosti, protože věříme, že s rostoucím počtem uživatelů bude monetizace mnohem efektivnější a zisk rychlejší. Pokud bychom začali aplikaci omezovat hned teď, trvalo by to mnohem déle. Odhadujeme, že návratnost investice se bude pohybovat v rozmezí tří až pěti let, což je u podobných byznysů běžné. Klíčové pro nás bude globální rozšíření aplikace a zajištění dostatečných investic, abychom mohli dosáhnout udržitelného růstu a plné ziskovosti.
Jaké možnosti monetizace plánujete a jaké jste zvolili obchodní strategie pro dosažení zisku?
Naše strategie monetizace bude kombinovat několik klíčových zdrojů příjmů. Prvním jsou různé druhy reklam a partnerství, které uživatelům mohou nabídnout relevantní obsah podle jejich zájmů a aktivit. Dalším pilířem je zavedení prémiového členství s různými úrovněmi funkcí, které uživatelům poskytnou ještě lepší zážitek. Kromě toho máme v plánu několik dalších možností monetizace, které však zatím necháváme v tajnosti jako součást naší strategie postupného škálování aplikace.
Co by investoři měli vědět o finančním modelu Hobia? Proč je to pro ně zajímavá příležitost?
Finanční model Hobia sice počítá s delším horizontem návratnosti, ale na druhou stranu nabízí významný potenciál pro zhodnocení, zejména po úspěšné expanzi na globální trh. S rostoucím počtem uživatelů se Hobio stává atraktivní platformou, která může zaujmout velké hráče a strategické partnery v oboru. Díky inovativnímu konceptu propojení lidí na základě aktivit může Hobio nejen přilákat rozsáhlou uživatelskou základnu, ale také nabídnout zajímavé možnosti výstupů (exitů) pro investory v podobě spolupráce nebo akvizic s velkými holdingy, které se na trhu sociálních aplikací už podílejí.
Jakou přibližnou částku byste chtěli od investorů získat a jak tyto prostředky plánujete využít?
Prostředky od investorů potřebujeme především pro rychlejší expanzi po celé České republice. Na to plánujeme získat investici v řádech několika milionů Kč až nižších desítek milionů Kč, což nám umožní plně využít naše marketingové aktivity a přilákat širší uživatelskou základnu. Tato částka pokryje také kontinuální vývoj a vylepšování aplikace, aby byla co nejlépe připravená pro další růst především do dalších zemí. Po dosažení stabilní pozice na domácím trhu máme v plánu oslovit větší investiční fondy a získat prostředky pro mezinárodní expanzi. Věříme, že tato strategie nám umožní efektivní rozvoj a také úspěšné vstupy na zahraniční trhy.
Jak by měl takový váš investor vypadat?
Dobře, můžeme popsat takového našeho vysněného. Ideální investor pro nás není jen poskytovatelem financí, ale i partnerem, který s námi sdílí naši vizi a rozumí alespoň trochu specifikům našeho převážně B2C byznysu. Důležitá je pro nás vzájemná “chemie” a možnost nějaké přínosné spolupráce. Hledáme někoho, kdo nám poskytne tzv. smart money, tedy kromě kapitálu i zkušenosti, znalosti a kontakty, které mohou Hobio posunout dál. Ideální investor podle nás chápe, že takový projekt vyžaduje delší horizont návratnosti, ale zároveň v něm vidí velký potenciál růstu a vlivu na globální úrovni. Takový investor nám může pomoci nejen finančně, ale i strategicky, což určitě jako dva zakladatelé bez předchozí zkušenosti v B2C byznysu oceníme.
Rozhodli jste se registrovat ochrannou známku na název Hobia, ačkoli to není ve vaší fázi úplně klíčové. Proč?
Ochrannou známku na název Hobio jsme registrovali, protože chceme zajistit, aby naše značka zůstala jedinečná a chráněná proti případné konkurenci. Když jsme po třech měsících konečně název Hobio vymysleli, okamžitě jsme se do něj zamilovali. Dokonale totiž vystihuje to, co děláme, a uživatelé si ho snadno pamatují. Všem se pod názvem iniciují koníčky a nějaké spojení s IT. Slovo Hobio totiž vychází z Hobby a io, což je v překladu do češtiny spojováno s technologickými a inovativními společnostmi. Registrace ochranné známky nám tedy dává klid na duši, ale také zvyšuje důvěru našich uživatelů a investorů, protože jim dává jistotu, že značka Hobio bude jedinečně spojena s naší vizí a aplikací.
Můžete nás provést celým procesem realizace aplikace, od prvotního nápadu až po její samotné spuštění? Jaké kroky bylo potřeba zařídit?
Realizace Hobia byla vcelku dlouhá cesta. Od prvotního nápadu jsme strávili více než ½ roku hledáním toho správného konceptu. První pivotní verzi jsme ladili tři měsíce, ale nakonec jsme ji celou smazali a začali znovu. Stejně dopadla i druhá verze, a teprve třetí pivot jsme uznali za ten pravý, připravený pro trh. Najít kvalitní tým byla další velká výzva, po čase se nám však podařilo sestavit skvělou partu odborníků doslova “za pět minut dvanáct“. Celý proces zahrnoval nejen samotný vývoj a design aplikace, ale i průzkum trhu, zjišťování potřeb uživatelů, testování a neustálé úpravy, abychom aplikaci posunuli k dokonalosti. Vedle toho probíhaly právní záležitosti, tvorba marketingové strategie, budování partnerství a PR. Dodnes přecházíme z jednoho úkolu na druhý a snažíme se, aby aplikace stále odpovídala tomu, co uživatelé potřebují a následovala i naši firemní vizi. Myslím si, že díky našemu zápalu v celém týmu se posouváme výrazně rychleji dál a dál.
Vyskytla se při realizaci aplikace nějaká výrazná překážka a jak jste ji případně překonali?
Naší největší překážkou bylo vlastně to, že jsme se pustili do oboru, ve kterém jsme neměli absolutně žádné zkušenosti. A jak bývá zvykem i v jiných projektech, překážky vždy byly a jsou, a to i při realizaci Hobia. Ale držíme se pravidla, že na každý problém existuje řešení. Vždy se snažíme zachovat chladnou hlavu a jít si za svým cílem. V Hobiu se řídíme tím, že řešíme problémy hned, jakmile se objeví a neodkládáme je na později. Tento přístup nám pomohl zvládnout i větší výzvy a pokračovat v naší cestě, protože věříme, že každá překážka, kterou překonáme, posouvá Hobio o krok blíže k úspěchu.
Prošla aplikace nějakým procesem testování, předtím, než byla spuštěna na trh? Jestli ano, jaká byla odezva?
Důkladné testování každé aplikace je klíčové, protože víme, jak nároční jsou uživatelé a jak rychle se mohou obrátit zády, pokud aplikace nefunguje podle očekávání. Testování jsme prováděli online s desítkami lidí. Oproti původnímu plánu jsme měli skluz a museli jsme to celé zrychlit, proto jsme šli do určitého rizika. Přesto jsme chtěli mít jistotu, že při spuštění appky na story nezklameme naše uživatele, což by mohlo mít negativní dopad na hodnocení v App Store a Google Play. Během testování jsme dostali velmi cennou zpětnou vazbu a díky Hobiu se dokonce podařilo propojit kamarády z dětství, kteří se díky naší aplikaci po osmi letech znovu potkali. Tento zážitek pro nás byl pouze potvrzením, že Hobio opravdu funguje a na trhu má své pravé místo. To nás motivovalo i k dalšímu vylepšení před uvedením aplikace na trh.
Jak si udržujete balanc mezi studiem a podnikáním?
Radim: Podnikání a škola pro mě mají stejnou důležitost, ale Hobio má přece jenom určitou přednost. Když se objeví klíčové úkoly nebo nové výzvy v Hobiu, věnuji se primárně tomu, abych udržel projekt v pohybu. Na školu ale úplně nekašlu, když je potřeba, práci v Hobiu si naplánuji dopředu, abych mohl zabrat i ve škole. I když to může vypadat, že mám minimum volného času, myslím, že se mi daří skvěle balancovat i své koníčky – hokej, snowboard, lyže, kolo a hory. Rodina je pro mě však vždy na prvním místě, i když s ní nemohu trávit tolik času jako dřív.
Tomáš: Aktuálně je pro mě Hobio hlavní prioritou, což znamená, že většinu svého času a energie směřuji právě tam. Škola samozřejmě zůstává důležitá, ale vnímám ji spíše jako něco, co se dá zvládat kolem hlavních pracovních povinností. Momentálně se věnuji sportu jen v podobě návštěv fitka a běhání, což mi pomáhá udržet si kondici a uvolnit se od pracovního vytížení.
Máte nějaké vzory mezi podnikateli nebo osobnostmi, které vás inspirují?
Radim: Neřekl bych, že mám konkrétní seznam osobností, které považuji za vzory a následoval bych pouze jejich cestu. Od každého podnikatele se snažím pochytit jeho know-how, poučit se z jeho zkušeností a nechat se inspirovat jejich mindsetem. Mým největším vzorem byl však vždy můj otec, který byl také podnikatel. Jeho férový a profesionální přístup pro mě představoval skutečný ideál a ukázal mi, jak důležité je držet se svých hodnot. I když už tu s námi není, jeho odkaz mě stále motivuje a ukazuje mi směr, kterým chci jít. Tím směrem je být přínosem pro společnost a s Hobio tak zlepšit náladu i vztahy mezi lidmi, protože to je to, co mi dává hluboký smysl, obzvlášť v dnešní uspěchané době západního světa.
Tomáš: Mezi podnikateli mě inspirují lidé, kteří dokázali vybudovat něco jedinečného, a přitom zůstali věrní svým hodnotám. Velmi obdivuji ty, kdo nejen dosáhli úspěchu, ale zároveň vytvořili něco, co má pozitivní dopad na společnost. Inspirací mi jsou osobnosti, které se nebojí inovací a riskování, ale zároveň mají jasnou vizi a dokážou se adaptovat na změny trhu. Také mě oslovují lidé, kteří umí najít rovnováhu mezi pracovním a osobním životem, protože věřím, že úspěch v podnikání má větší hodnotu, pokud nezanedbáváme i to ostatní v životě.
Jaké rady byste dali mladým lidem, kteří také uvažují o založení vlastního startupu?
Radim: Mladým lidem bych poradil, aby si uvědomili, že právě teď mají jedinečnou příležitost – jsou mladí a nemají co ztratit, kromě času a nějakých peněz, které by stejně většinou utratili. I když jejich první pokus nemusí vyjít, nasbírají cenné zkušenosti, které by doma na gauči rozhodně nezískali. Jsem zastánce toho být v tomto takový “yes man”, protože můžeme jenom získat a z případného neúspěchu se poučit.
Tomáš: Kdy jindy začít než právě teď? I bez zkušeností, pokud člověk opravdu chce, může se mnohé naučit. Radim, ani já jsme o technologickém světě mobilních aplikací a B2C byznysu nevěděli z počátku nic. Vše jsme se naučili cestou a učíme doteď, protože čím víc toho člověk ví, tak zjišťuje, že neví vlastně skoro nic, obzvlášť v takovém typu byznysu. Později, když už má člověk spoustu zodpovědností, například za rodinu, je obtížnější vystoupit z každodenní rutiny a pustit se do něčeho nového, protože je to samozřejmě risk. Takže let’s go.
Jak Hobio zapadá do vašeho osobního životního stylu? Plánujete aplikaci používat i vy osobně, pokud ano, na jaké aktivity?
Samozřejmě, že naši appku používáme, hlavně na sportovní aktivity. Ale na popravdě, nemáme na využívání appky tolik času, protože většinu energie věnujeme právě jejímu rozvoji. Paradoxně jsme aplikaci původně stavěli i pro nás samotné. Osobně nám dělá velkou radost, když vidíme, že Hobio někomu pomohlo propojit se s tím pravým parťákem. Už od střední školy jsme tohle dělali fyzicky a vždy nám dávalo smysl pomáhat ostatním se seznamovat. Díky Hobiu to teď dokážeme udělat i virtuálně, nezávisle na počtu lidí, místě nebo čase. Je to o to více naplňující, když můžeme ovlivnit život a náladu tisíce lidem.


Text: Denisa Jansová
Foto: Martin Severa a Lukáš Marhoul
