Česká královna korzetů Hana Valtová: Korzet na míru jako umění propojující historii a osobní styl

Vytvořit dokonale padnoucí korzet je umění, které vyžaduje preciznost, trpělivost a cit pro detail. Mladá návrhářka Hana Valtová, která se do světa historizujících korzetů ponořila během studia na UMPRUM, dnes tvoří unikátní kousky na míru. Jak probíhá výroba, kolik času zabere a proč jsou korzety opět v kurzu? Odpovědi najdete v našem rozhovoru.

Hano, jak jste se vlastně dostala k tvorbě korzetů na míru? Byl to váš sen už od dětství, nebo jste k tomu dospěla postupně?

Pracovat s oděvy jsem si vždycky přála a věnovala jsem se tomu už dlouho, takže šlo o přirozený vývoj situace. Oděv jsem studovala na střední škole a poté jsem pokračovala na UMPRUM. Při práci na bakalářce jsem se zaměřila na historizující korzety. V tom jsem se našla a už jsem u toho zůstala. Do té doby jsem se ještě hledala a snažila se zavděčit ostatním, ale korzety jsou pro mě srdcovou záležitostí, je to prostě můj styl. Tvořím je na míru, protože je mi sympatický koncept tvorby s důrazem na individualitu a osobní přístup. 

Říkáte, že vás korzety oslovily až během studia. Jak dlouho se jim tedy věnujete?

Není to zase tak dlouho, pár let. Letos končím školu, takže přibližně čtyři roky.

Korzet je přece jen oděvní prvek s bohatou historií a specifickými technickými nároky. Bylo pro vás složité naučit se ho dokonale zpracovat?

Na začátku to bylo hodně náročné. Musela jsem si osvojit vlastní techniku, vypilovat střihy a postupy. Ale jakmile se to člověk naučí, už to má tak nějak v ruce. Teď už mi to přijde docela jednoduché.

Když přijde klientka s přáním mít korzet na míru, jak celý proces probíhá? Můžete nás provést jednotlivými kroky?

Nejprve se s klientkou potkám a probereme její představu. Někdy si vyzkouší i nějaké korzety, které mám k dispozici, aby zjistila, co jí sedí. Pak připravím návrhy a vezmeme míry. Následuje první zkouška s plátěným prototypem, kde upravujeme detaily. Jakmile máme finální střih, vybíráme společně materiál a začnu šít finální verzi. Obvykle proběhne ještě jedna dvě zkoušky, aby vše dokonale sedělo.

To zní jako poměrně zdlouhavý proces. Jak dlouho trvá výroba jednoho korzetu?

To záleží na složitosti a na tom, jestli klientka spěchá. Někdo má deadline, někdo si klidně počká. Většinou mi tvorba jednoho korzetu zabere měsíc až dva, ale když je to potřeba, umím pracovat i rychleji. Nejlepší ale je, když máme na všechno dostatek času, aby se daly doladit i ty nejmenší detaily.

Vaše korzety jsou ručně šité a na míru. Jaká je jejich cenová relace?

Cena se odvíjí od výběru materiálu a složitosti zpracování. Základní korzet se pohybuje v cenovém rozmezí 15 až 20 tisíc korun, ale protože se specializuji na náročnější kousky, většinou se pohybuji nad touto hranicí.

A jaký byl váš nejdražší korzet, který jste kdy vytvořila? Byl něčím speciální?

Šlo o korzetové sako, které stálo kolem 45 tisíc korun. Použili jsme špičkový materiál a celkově to byla velmi náročná práce.

Stává se, že klientky přicházejí s představou, která jim třeba úplně nelichotí? Jak s nimi pracujete?

Snažím se s ní o tom komunikovat a navést ji správným směrem. Mám k dispozici zkušební korzety, takže si může vyzkoušet různé střihy a vidět na vlastní oči, co jí sluší. Většina klientek na mé doporučení dá.

Mění se vnímání korzetů v čase? Jsou dnes nějaké nové trendy, nebo je to nadčasová záležitost?

Určitě existují. V poslední době se hodně vrací historické střihy a pracují s nimi i moderní návrháři. Aktuálním trendem je také stahování pasu – bylo období, kdy korzety převážně plnily už jen dekorativní účel, ale v současnosti začíná nositelky korzetů opět zajímat i funkční aspekt modelování postavy.

Máte nějakého oblíbeného návrháře, který vás inspiruje?

Mám hodně oblíbenců, ale mezi hlavní inspirace patří John Galliano, který do minulého roku působil v Maison Margiela. Mám ráda také značky jako Alaïa pod vedením Pietera Muliera, Loewe nebo Pradu.

Zakázková tvorba oděvů v Česku asi není úplně jednoduchá. Dá se tím uživit?

Je to náročné, ale možné. Měla jsem na škole inspirativní mentory, kteří se tím živí celý život, například Liběna Rochová nebo Zuzana Kubíčková. Dá se to zvládnout, ale chce to hodně úsilí.

Existuje v Česku komunita návrhářů, kteří pracují na vlastních značkách?

Určitě ano. Sama mám ateliér s bývalými spolužáky a tvoříme tam každý svůj vlastní projekt. Je skvělé být obklopená lidmi z oboru a navzájem se podporovat.

Máte v plánu vytvořit vlastní značku, nebo vás láká jiný směr?

Ano, na své značce už pracuji, ale zároveň by mě bavila i práce v designérském týmu.

Přemýšlíte o kariéře v zahraničí?

Ano, uvažuji o tom. Pohrávám si s myšlenkou, že po dokončení školy vyzkouším stáž v zahraničí, abych zjistila, jak to funguje jinde.

Máte za sebou nějakou spolupráci, která byla pro vás opravdu srdcová?

Z takových spoluprací mohu zmínit například výrobu svatebních šatů. Klientky mi často dávají velkou volnost, a když se naše vize potkají, je to úžasná zkušenost.

A jaká by byla vaše vysněná spolupráce? Máte konkrétní cíl?

Nemám konkrétní cíl, všechno ke mně zatím přichází přirozeně, a tak mi to vyhovuje.