Středoškoláci vnímají umělou inteligenci jako příležitost dělat věci lépe. To potvrzují projekty desítky finalistů soutěžního programu Samsung Solve for Tomorrow, kde se AI stává nástrojem pro řešení společenských problémů. Mezi nejlepšími nápady nechybí drony pro záchranáře, aplikace proti plýtvání či technologie zlepšující mezilidské vztahy.
Studenti se nebojí AI, využívají ji k řešení reálných problémů
„Od roku 2020, kdy program v Česku a na Slovensku běží, je pro mladé klíčová ochrana životního prostředí. Nově se ale více zaměřují na komunikaci, duševní zdraví a efektivní nakládání s časem. Nechtějí zachránit celý svět, ale soustředí se na reálné problémy, které mohou ovlivnit ve svém okolí,“ vysvětluje Zuzana Mravík Zelenická, CSR manažerka Samsungu.
Technické inovace s hlubokým dopadem
Ve finále se letos objevily dva projekty záchranných dronů. Studenti Gymnázia Voděradská vyvinuli dron pro první pomoc v odlehlých oblastech a konzultovali ho s odborníky z letecké záchranné služby. Další tým z Brna a Pardubic navrhl dron s AI autopilotem pro hasiče. Ten umí analyzovat složení ovzduší, detekovat teplotní anomálie a poskytovat data z míst, kam se hasiči nemohou bezpečně dostat.
„Naším cílem bylo vytvořit dron, který hasičům skutečně pomůže – sbírá kritická data a jeho AI autopilot umožňuje snadnou navigaci i bez specializovaného výcviku,“ popisují studenti.
Podobně prakticky uvažovaly dvě studentky z EDUCAnet Praha, které vyvinuly motivační aplikaci pro děti se čtenářskými potížemi. Další finalisté představili aplikaci usnadňující komunikaci v bytových domech, web propojující seniory a mladé na základě společných zájmů nebo inteligentní osvětlovací systém snižující světelné znečištění ve městech.
AI jako nástroj, ne hrozba
K umělé inteligenci přistupují studenti pragmaticky. Umí ji využít k efektivnímu řešení problémů, ale často podceňují její možnosti. „Mnozí se bojí přiznat, že AI použili, jako by to bylo podvádění. Ve skutečnosti jde o nástroj, který může zásadně urychlit vývoj inovací,“ říká Zelenická.
Přesto AI ve studentských projektech stále hraje spíše podpůrnou roli. Mnozí ji vnímají především jako textový model, který pomáhá se sestavením prezentací. „Na školách se s umělou inteligencí zatím systematicky nepracuje, což je škoda. Vidíme zde velký prostor pro osvětu a vzdělávání,“ dodává.
Mentoring jako klíč k úspěchu
Program Solve for Tomorrow nabízí mladým tvůrcům odborné vedení. Studenti pracují s mentory, kteří jim pomáhají s realizací projektů i s orientací na trhu. „Často se setkáváme s tím, že studenti si nezjistí, zda jejich nápad už neexistuje. Naše role je v tom, aby je vedli profesionálové, kteří je naučí ověřovat si konkurenci a ladit jejich koncepty,“ dodává Martin Smrž, ředitel JA Czech, která program organizuje.
Letošního ročníku se účastní 230 studentů ve 103 týmech. O absolutním vítězi se rozhodne 24. dubna 2025 v Praze. Finálové projekty ukazují, že mladá generace vnímá AI jako praktický nástroj pro pozitivní změnu a nebojí se jej využívat k inovacím, které mohou mít skutečný dopad.
zdroj: Program Solve for Tomorrow
zdroj foto: iStock