Ondřej Karhan – oživení kraje Českého lesa jako poslání, né byznys

Překvapivý koncept na překvapivém místě, tak bychom mohli představit resort Český les, za kterým stojí rodinná investiční skupina FKCG, a. s., vlastněná Ondřejem a Jindřichem Karhanovými, kteří vytvořili tento skvost pro ty nejnáročnější zákazníkyna místě, kam sahají jejich rodové kořeny. Když bychom chtěli ukázat krásný způsob, jak může mít úspěšné podnikání dopad ve smyslu společenské prospěšnosti, tak tady je jeden takový. Rodina Karhanových totiž tento hotelový projekt nerealizovala kvůli rozšíření svých byznysových aktivit, ale hlavně proto, aby podpořila kraj kolem Českého lesa a přitáhla tam cestovní ruch i zájem o tuto krásnou přírodní oblast. A bojují o zákazníky né ledajaké, ale o ty nejnáročnější. O to víc si vážíme jejich snahy a také ceníme výsledek. O tom i historii projektu nám vyprávěl mladší z rodu Karhanových, Ondřej Karhan, v našem rozhovoru.

Za projektem resortu Český les stojí Vaše investiční skupina KARHAN GROUP. Je toto její první projekt tohoto druhu nebo navazujete na jiné investice do cestovního ruchu?

Jedná se o náš třetí projekt v oblasti cestovního ruchu. První hotelovou investici jsme udělali v roce 2018, kdy jsme koupili korporátně zaměřený hotel IBIS v Plzni od francouzského hotelového řetězce Accor Group. Navázali jsme projektem ve Znojmě se stylovými apartmány v centru města zaměřeným na víno turistiku. Po víceleté přípravě a rekonstrukci několika objektů jsme v roce 2023 na hranicích s Bavorskem v Českém lese otevřeli Resort Český les. Všechny projekty si i kompletně řídíme a sami provozujeme.

Proč Český les? Tedy ta lokalita?

Můj otec podnikatelsky působí v Českém lese od začátku devadesátých let a defacto tady strávil většinu svého profesního podnikatelského života. Stále se věnuje maloobchodnímu prodeji s orientací na německý trh. Zároveň v lokalitě Českého lesa postupně vybudoval krásnou oboru Srdíčko v Železné a park Smíření na místě bývalého zámeckého parku z dob působení německé šlechty v předválečné době. V roce 2014 jsme společně založili naši rodinnou investiční společnost a věnovali jsme se rozvoji jiných projektů mimo Český les, ale postupem času jsme si řekli, že by byla škoda nenavázat na téměř 35letou práci otce v Českém lese. Lokální trh se však výrazně mění a rozhodli jsme se realizovat projekt v oblasti cestovního ruchu, který je v neobjevených nebo neznámých lokalitách na vzestupu.

Vaše portfolio sami prezentujete jako projekty s možností rozvoje? Jaký typ projektů to tedy je? 

V portfoliu v současné době máme deset projektů s maximální mírou diverzifikace, která je však ještě únosná z pohledu efektivního řízení nebo kontroly. Většinu portfolia tvoří nemovitostní projekty od souboru 200 nájemních bytů na jižní Moravě, zmíněných hotelů, pokračujeme v maloobchodním prodeji v oblasti Českého lesa a Železné rudy na Šumavě, investovali jsme do společnosti působící v oblasti koženého čalounictví pro automobilovým průmysl, dále do dvou švýcarských výrobců luxusních hodinek a náš poslední projekt je zase v Českém lese, kdy jsme získali po pěti letech stavební povolení na stavbu luxusních designových viladomů v zaniklé obci Pleš v srdci Českého lesa na celkové ploše pozemků 63.000 metrů čtverečních. 

Jak je posuzujete, než do nich vstoupíte?

My nejsme strategický investor, který by měl jeden dominantní projekt, který by doplňoval o další projekty se synergickými efekty. Samozřejmě se snažíme naše portfolio někam směřovat hlavně s ohledem na jeho management a oblasti, kde si myslíme, že máme konkurenční výhodu a přidanou hodnotu. Myslím, že jsme v minulé dekádě investovali do poměrně rizikových projektů zejména svojí lokalitou, které byly mimo zájem větších investorů, kterým nemůžeme na atraktivních projektech konkurovat. Investovali jsme do oblasti nájemního bydlení mimo Prahu nebo krajských měst ještě před boomem tohoto segmentu, koupili jsme hotel v rostoucí Plzeňské průmyslové zóně, jsme jedni z prvních větších investorů v Českém lese v oblasti cestovního ruchu a investovali jsme do začínajících značek výrobců luxusních hodinek ve Švýcarsku, což je velice tradiční a konkurenční segment. Nevyhnuly se nám i neúspěšné projekty, kterých bylo však i výrazně méně než těch úspěšných. Nyní se chceme zaměřovat na projekty, které nějakým způsobem zapadají do naší strategie a lokací našich stávajících projektů.

Vaše investiční skupina je vlastně rodinným podnikem, jak k tomu došlo? A jaké to je budovat firmu jako otec a syn?

Naše firma vznikla před 10 lety v roce 2014 a byla to víceméně náhoda. Studoval jsem v zahraniční a pak jsem pracoval v různých mezinárodních firmách a nikdy jsem si nemyslel, že budu podnikat. Otec měl se svými společníky svoje podnikání v maloobchodu a nikdy jsme doma jeho firmu nevnímali jako rodinný podnik. To dnešní optikou vnímám jako výhodu, že jsme si k naší rodinné firmě museli sami najít cestu a nebyli jsme svázaní minulostí nebo jasně daným oborem podnikání. Prostě jsme zvolili strategii, že budeme dělat co nás baví a kde vidíme příležitost. Mám to obrovské štěstí, že mě práce s otcem baví a máme v sobě obrovskou důvěru, kterou těžko hledáte s běžnými obchodními partnery. Naše firma je trochu punk, kdy jsme vstupovali i do relativně velkých projektů bez jakékoli předešlé znalosti, pouze s nějakou budoucí vizí a odhadem vývoje trhu. To by u investiční společnosti s jasně danou strategií nebo u tradiční rodinné firmy nebylo možné. Naši ochotu vzít poměrně hodně investičního rizika a velkou chuť učit se nové obory vnímám jako naší velkou výhodu. Rozvoj firmy nás pořád baví a uvidíme kam se dále posuneme a co nám i faktor náhody přivede do cesty.  

V začátcích Vašich investic figurují duty free shopy, jsou ještě součástí portfolia nebo již jejich doba tzv.“odzvonila“?

Segment duty free byl původním hlavním pilířem podnikání mého otce. Se svými společníky perfektně vystihli dobu 90 let a povedlo se jim i bez velkých konexí získat licenci na provoz maloobchodního prodeje v bezcelní zóně. Štěstí v tomto případě sehrálo velkou roli, ale bylo kombinované s velkým podnikatelským nadšením, připraveností a pracovitostí. Z vyprávění vím, že se jednalo o dobu velké podnikatelské euforie a nadšení z vlastního podnikání, což se s dneškem nedá srovnávat. Duty free defacto odstartovalo otcovu úspěšnou podnikatelskou karieru, kde postupně navazoval i s prodejem pohonných hmot a investicemi do dalších společností. V současné době jsou obchody provozovány pod značkou Travel Free a jejich výkonnost každým rokem klesá. Asi máte pravdu, že se jedná o „končící“ business. Změnila se společnost i zákazníci a některé podnikatelské oblasti prostě dřív nebo později zmizí. Proto budoucnost vidíme v jiných segmentech, na které se snažíme zaměřovat.  

Momentálně je asi převládající typ investic do nemovitostí, proč?

V současné době máme většinu investic v segmentu nemovitostí, ale snažíme se i tento segment více diverzifikovat. Máme v portfoliu projekty v oblasti maloobchodního prodeje, rezidenčního bydlení, ubytovacích služeb a developmentu. Zaměřujeme se na segmenty, kde dokážeme nabídnout klientům naše služby a většinu našich projektů i sami provozujeme. Jen tak lze docílit vyšší marže a ziskovosti. Necílíme tedy u nemovitostních projektů jen na nárůst kapitálové hodnoty, ale snažíme se navyšovat i provozní zisk. Otec je původem stavař, který si většinu staveb i sám realizoval. Já se zaměřuji na investiční segment, ekonomiku, management a provoz. Máme tedy v nemovitostním segmentu dlouhodobější know-how. Snažíme se přidávat více služeb, škálovat obchodní model a hledat provozní synergie.   

Jak do toho zapadají projekty jako je Resort Český les? Projekt Český les není jen ryze byznysový model, ale také má přinést rozvoj lokality. Jak toto rozhodnutí vzniklo? Proč se tu tolik angažujete?

Resort Český les zapadá do naší dlouhodobé strategie rozvoje oblasti Českého lesa, kde máme dlouhodobé vazby, obchodní vztahy a historii. To se nedá získat za rok nebo dva a těžíme z více než 30leté práce v této lokalitě. Je těžké v takto odloučené lokalitě získat důvěru zaměstnanců, municipality, neziskového sektoru a dalších organizací. Jsme přesvědčeni, že to je naše konkurenční výhoda postavená na dlouhodobé práci a výsledcích. Projekt Resort Český les je do velké míry a pocitovou investicí, kdy se snažíme této lokalitě vrátit to co nám historicky dala a výrazně pomohla k budování našeho podnikání. Další projekty v Českém lese, které připravujeme jsou nemovitostního charakteru a věříme, že zde dokážeme do budoucna k investicím oslovit i další subjekty z řad individuálních nebo institucionálních subjektů.

Při rozvoji každé nové neobjevené lokality je pochopitelná obava ze strany investorů, zda bude místo komerčně fungovat. Proto nás stálo a stojí hodně energie přesvědčit trh a naše hosty, že jim máme co nabídnout. Z toho důvodu se v projektu silně angažujeme, a i marketingově se snažíme Český les co nejvíce podpořit. Pro nás je velkým vzorem například Lipno, kde místní investoři udělali od 90 let obrovský kus práce a povedlo se jim zrealizovat krásné projekty a vybudovat moc hezkou značku. My samozřejmě nemáme v Českém lese vyšší hory nebo velké vodní plochy, ale příroda a atmosféra Českého lesa jsou tak unikátní, že může oslovit širší spektrum turistů z české i německé strany hranice. Jsme moc rádi za podporu ze strany bank, které si vážíme, i když je tato lokalita pro ně taktéž méně známá a tudíž riziková.

Český les je pro mne spojení vysoké gastronomie a aktivního odpočinku na „konci světa“. Vašeho zákazníka si představuji jako vysoce postaveného manažera, který je milovník šampaňského a michelinských restaurací, ale natolik miluje cyklistiku, že místo do Paříže jede na dovolenou do Českého lesa. Jak vidíte Vašeho zákazníka Vy?

Po roce fungování vidíme našeho zákazníka zejména jako milovníka klidu, který vyhledává něco nového, ale zároveň klade důraz na kvalitní ubytování, gastronomii a další služby. Chráněná krajinná oblast Český les byla vyhlášena již v roce 2005, kdy ochránci přírody znali unikátnost tohoto území. Avšak ani po 20 letech se z našeho pohledu nepodařilo představit tuto lokalitu širšímu spektru cestovatelů a turistů, a to zejména z důvodu absence kvalitních služeb. V dnešní době je zákazník ochotný zaplatit za dovolenou částku podobnou dovolené v zahraniční, ale vyžaduje kvalitní služby. To byl největší problém Českého lesa. Dnes vidíme, že i nejvyšší vrchol Českého lesa Čerchov ožívá a vznikají zde ubytovací služby a nové restaurace. Investorem je veřejný sektor, který má velké možnosti čerpání národních i Evropských dotací, což mu dává větší ekonomickou sílu. My musíme přesvědčit banky a investovat zejména vlastní zdroje. Ukazuje se ale, že česká ekonomika a kupní síla obyvatel neustále roste a čeští cestovatelé chtějí objevovat zajímavá místa v rámci lokálního turismu. Nahrává nám i velký rozvoj cykloturistiky, kdy na náš resort navazuje zhruba 770 kilometrů českých a německých cyklostezek nacházejících se v krásné a klidné přírodě bez velkých kopců.

Narážíme však na realitu z Bavorské strany hranice, kdy němečtí turisté jezdili do Česka zejména z důvodu nízkých cen i na úkor nižší kvality služeb. Není to je náš problém, ale myslím, že to stejné řeší provozovatelé v Česko-rakouských pohraničních oblastech. Není jiné cesty nežli přesvědčit zahraniční klienty, že jim máme co nabídnout a dokážeme dorovnat nebo překonat kvalitu služeb na jejich domácím trhu. V resortu vidíme, že to možné je, a již nyní máme zhruba 30 procent hostů ze západních zemí.

V nabídce máte poklad mezi šampaňskými domy, značku De Venoge. To není obvyklé, je to opravdu unikátní šampaňské. Jak se Vám podařilo je k sobě dostat, a ještě do baru až v Sudetech?

Hledali jsme ideální koncept pro naši gastronomii a došli jsme k názoru, že musíme nabídnout kvalitní jídlo z lokálních surovin kombinované s dobrým nápojovým lístkem, který by odpovídal požadavkům hostů a zároveň jim přinesl něco nového co na českém trhu není tak známé. Jelikož máme vedle resortu oboru s vlastní zvěří, tak nabízíme čerstvou divočinu a ryby a doplňujeme nabídku o suroviny dalších producentů z oblasti Českého lesa. Naše menu je nastavené na atmosféru a charakter lokality a myslíme si, že doplnění o francouzská kvalitní vína k tomuto konceptu sedí. Na resortu jsme nechtěli mít vinný lístek z celého světa a zaměřujeme se jen na česká a francouzská vína. Z Francie hlavně oblasti Burgundsko a Champagne. Sami jezdíme často do oblasti Champagne a snažíme se objevovat nové dodavatele. Narazili jsme i na šampaňský dům De Venoge, který má neuvěřitelnou historii a zejména kvalitu svých vín. Podařilo se nám navázat užší spolupráci, která je s odstupem času až úsměvná, kdy De Venoge nabízí svá vína hlavně ve velkých městech jako Paříž, Londýn nebo New York a nám se podařilo domluvit jejich výhradní prodej v Českém lese. Je to asi dané našim zápalem pro šampaňská vína, ale i garancí kvality našich služeb. Nabízíme od De Venoge nejenom úžasnou základní řadu Cordon Bleu, ale i řadu Princes a Louis XV. U řady Louis XV konkuruje De Venoge vínům jako je ročníkový Dom Perignon nebo Louis Roederer Cristal. Vinný lístek doplňujeme burgundskými víny z vesnice Vosne-Romanée. Nemyslím si, že je možné dát si tako kvalitní vína jinde v Českém lese. Snad se tento výběr vín líbí i našim klientům a užijí si je společně s námi.

Bylo těžké přesvědčit Váš tým, aby šel pracovat do tak odlehlé lokality? Tedy především myslím Vašeho šéfkuchaře, který umí uvařit nejlepší svíčkovou, co jsem kdy ochutnala. Celé menu a úroveň kuchyně je fenomenální.

Nebudu lhát, že bylo snadné postavit celý team. Stále s tím bojujeme a doplňujeme jej. Je potřeba si uvědomit, že se nacházíme v lokalitě, která nemá historickou tradici v turismu a hotelnictví. Hodně lidí jezdí pracovat do Německa nebo je zaměstnáno ve výrobních podnicích v průmyslových zónách v oblasti dálnice. Hledáme tedy jednotlivce, kteří chtějí jít proti proudu a kteří chtějí pracovat v hezkém novém prostředí, i když to vyžaduje velký pracovní posun a práci ve službách. Stále se bavíme o segmentu hotelnictví a gastronomie, kde je dnes extrémní personální problém v celém západním světe. Na začátku jsme zkoušeli hledat zaměstnance v Praze, ale postupem času jsme je nahradili lokálními kolegy, což je úžasné. Každý jednotlivý člen teamu je pro nás důležitý a dnes můžu říci, že jsou všichni ze Západočeského kraje a z 90 procent přímo z Českého lesa. Náš šéfkuchař bydlí zhruba 5 kilometrů od resortu, má bohaté zkušenosti ze zahraničí a je až zázrak, že jsme jej našli. Taktéž náš pan ředitel je rodák z Domažlic, bydlí kousek od resortu a je hlavním motorem celého projektu. Jsme strašně rádi, že podporujeme místní lidi snažíme se ukázat, že kvalitní zaměstnance lze najít skutečně všude. Pokud to jde ve vylidněné oblasti Sudet Českého lesa, tak už to jde opravdu kdekoli.

Jaký je Váš pohled na tento projekt nyní dva roky po jeho realizaci? Je tam, kde chce očekávali, že bude?

V první řadě jsme strašně rádi, že se nám povedla dokončit náročná rekonstrukce obou budov, což by se bez mého otce nikdy nepodařilo. Realizace projektu je v této velikosti náročná sama o sobě, a ještě nám přišly do cesty COVID, historická inflace, válka, skokový nárůst cen energií a personální vakuum na lokálním trhu. Možná to bude znít blbě, ale přijde mi to dnes jako zázrak, že se nám podařilo realizovat rekonstrukci a rozjet celý projekt během 3 let. Začínali jsme v roce 2020 a projekt jsme plně spustili v květnu 2023. Nic z toho by se nestalo bez neskutečného nasazení celého „stavebního“ teamu a našeho managementu, který nechal v Českém lese velký kus života. Věřím, že za pár let se tomu zasmějeme a Český les bude oblíbenou destinací pro širší spektrum hostů, ať už to bude v našem resortu nebo u jiných provozovatelů, kteří snad časem přijdou.

Jaké plány máte do budoucna? Další takové projekty?

Nyní v září jsme získali stavební povolení pro krásný a velký projekt Viladomy Pleš v samotném srdci Českého lesa z pera pana architekta Rajniše a máme další plány. Vše se bude odvíjet od poptávky na straně hostů a byli bychom rádi, kdyby do Českého lesa přišli i další větší investoři se svými projekty. Cesta je určitě v oblasti investičních domů a apartmánů, které by přinesly potřebný kapitál. Uvědomujeme si, že většina českých horských lokalit bojuje s nedostatkem hotelových projektů na úkor těch apartmánových. My jsme se vydali opačnou cestou. Nejprve budujeme služby a infrastrukturu a pak plánujeme nabídnout i projekty investičního charakteru. Tím, jak v Českém lese chybí služby to ani jinak nešlo. Určitě plánujeme investice i v jiných segmentech a oblastech, tak uvidíme, kam nás osud zavede.

foto: archiv firem