Dvě ženy, Markéta Krejčí a Alžběta Jehlíková, spojily síly, zkušenosti a cit, aby vytvořily moderní agenturu s názvem Reeva. Nábor kandidátů na IT i ostatní pozice, optimalizace náborových procesů ve firmách všech velikostí, a to s důvěrou, kvalitou, a především s výsledky. I ony samy si pečlivě vybírají projekty, klienty a lidi do týmu a firmu budují v souladu se svým mottem: „Uděláme si to hezký.“ Jaké to je podnikat jako ženy v oblasti IT a HR, co dělají jinak než ostatní, a proč na ně klienti nedají dopustit. To a mnohem více se dozvíme v našem rozhovoru.
Kdy a proč jste se rozhodly založit Reevu? Co byl ten klíčový impulz?
První diskuze padly již v polovině roku 2022. Finálně jsme se rozhodly na podzim ještě ten samý rok, kdy jsme s Markét odjely na měsíc a půl do Portugalska, kde jsme se o tom více bavily a snažily se pochopit, co si od toho každá z nás slibuje, aby to nebylo pouze bezhlavé otevírání firmy. Klíčový impuls byl pro každou z nás jiný. Markéta chtěla po letech v recruitingu u klientů i v agenturách nový impuls. Já (Alžběta) jsem měla za sebou velkou tragédii v rodině a potřebovala jsem se na něco začít soustředit. Řekly jsme si, že si to uděláme hezký a pustily se do toho.
Jaký problém jste na trhu cítily a jak na něj vaše společnost odpovídá?
Věděly jsme, že recruitment je na trhu obecně vnímaný negativně. Firmy mají s agenturami často špatnou zkušenost nebo nábor nevnímají jako samostatnou odbornou disciplínu, která vyžaduje expertízu. S Markét jsme věděly, že recruiting děláme kvalitně, a taky že to klienti umí ocenit. Do teď je to něco, co naši firmu provází, dodávat vysokou kvalitu a díky ní ukazovat, že na recruiting si chcete najmout odborníky. Stejně tak jako na účetnictví nebo marketing.
Jak jste se vlastně potkaly a co vás vedlo k rozhodnutí podnikat společně?
Potkaly jsme se v práci na jednom projektu. Markéta byla na pozici Talent Acquisition manažerky a oslovila mě s myšlenkou založit si vlastní firmu. Skvělé bylo, že jsme se dobře znaly jak z té pracovní stránky, tak trochu i z té osobní a rozuměly jsme si v obou těchto rovinách.
Jak si dělíte role ve firmě vy dvě a jak vypadá váš celý tým?
Klíčové oblasti typu business development, určování směru nebo nábor lidí děláme spolu. Co se časem vytříbilo je, že já se více věnuji finančním a administrativním věcem a lidem uvnitř týmu. Markéta se věnuje celkovému rozvoji a vizi firmy, rozšiřování portfolia služeb, nástrojů a zapojování do komunity. V nejužším kruhu s námi spolupracuje sedm lidí, takže celkově jsme tým o devíti lidech. Jsou to hlavně recruiteři a sourceři. Nicméně když je potřeba klientela větší, umíme tým docela rychle rozšířit. Máme síť kontaktů, které můžeme na velké projekty povolat.
Co je podle vás nejsilnější stránkou vaší spolupráce? A co naopak tou slabší?
Nejsilnější na naší spolupráci s Markétou je, že si velmi vážíme feedbacku té druhé a na zpětné vazbě opravdu pracujeme. Každá je odborník v něčem jiném, vzájemně k sobě vzhlížíme a nesoupeříme spolu. Pokud máme s něčím problém, nenecháváme to v sobě vyhnít, ale řešíme to hned. To je to, co dělá dobrou atmosféru a čistý vzduch. Slabší stránkou je, že nejsme ještě na 100 % sladěné ve všech procesech. U některých věcí, které se neopakují, nemáme zatím jasné rozložení sil. Občas nevíme, která z nás to má řešit, takže to někdy udělá jedna, někdy druhá a někdy to řešíme zbytečně obě.
Jaké to je podnikat v IT prostředí jako ženy? Setkaly jste se s předsudky nebo naopak s podporou?
Alžběta: Podnikat v IT prostředí jako žena je za mě skvělé. Můžu to srovnat s předchozí zkušeností z módy, kde to prostředí bylo naopak hodně ženské. Mám ráda výzvy a baví mě dělat něco v prostředí, kde je to třeba neobvyklé a tolik lidí to nedělá.
Předsudky se asi občas vyskytnou. Snažím se si je nepřipouštět, ale naopak využít. Vím, že tu službu uděláme dobře a doručíme hodnotu, která má přesah přes jakékoliv povrchnosti. Takže pokud si nás někdo zapamatuje nebo vybere proto, že jsme pro ně sympatické ženy, nemám s tím problém. Stejně za nás nakonec promluví výsledky.
Přinášejí podle vás ženy do HR a recruitmentu jinou kvalitu než muži?
Nemyslím si, že je v našem oboru velký rozdíl na základě pohlaví. Určitě jsou jiné obory, kde se to projeví mnohem více, například v silových složkách, kde je více mužů a tam samozřejmě přinášejí jinou kvalitu. V HR a recruitmentu je to spíše o jedincích.
Jaká je podle vás budoucnost ženského podnikání v technické sféře?
Alžběta: Vnímám, že roste počet žen v IT a obecně jsou firmy ženám v technickém světě nakloněné. Donedávna technickou školu studovalo málo žen, dnes už jsou ženy i na vedoucích technických pozicích a stále jich přibývá. U všech našich klientů vidím, že hodně podporují matky na mateřské dovolené. Myslím, že je to i o tom, aby se ženy nebály – často se setkávám s tím, že se necítí dobře v ryze mužském prostředí nebo si někdy zbytečné bariéry vytvářejí samy. Neumí sobě a okolí říct: „Jsem dobrá.“ Přitom s dobrým nastavením mysli jde dnes kariéra v technické sféře rozjet mnohem snadněji než kdysi.
Čemu přisuzujete to, že máte 100 % návratnost klientů? Děláte něco jinak?
Tomu, že děláme práci kvalitně 🙂. Jsme malá firma a je pro nás důležité, aby byla naše služba prémiová a komplexní. Máme jasno v tom, s kým a jak chceme spolupracovat, a že nejsme jen bezduší přeposílači CVček. Pomáhá i to, že víme, co naše klienty typicky na recruitingu štve a neděláme to. Problémy například komunikujeme včas a transparentně nebo na projekty neposíláme neproškolené lidi. To umí firmy často namíchnout, když od agentury dostanou studenta bez jakýchkoliv zkušeností nebo předchozího školení. S Markétou jsme vždy garantem projektů a ručíme i za výsledky.
Jak vypadá váš typický den?
Typické pro všechny dny je, že jsou hodně různorodé, a to ze dvou důvodů: jsme majitelky firmy a pracujeme projektově. To znamená neustálé změny: přichází noví klienti, updatují se požadavky, klienti končí, řešíme chod firmy, podporu týmu atd.
Alžběta: Můj konkrétní den může začít tím, že nakoupím jídlo na brunch pro tým a máme standup. Pak řeším business development. Poté konzultuji pozice u klienta a školím lidi v našem týmu. Na další schůzce řeším marketingovou strategii a pak máme schůzku ohledně klientů a KPI s některou z recruiterek. Do toho s Markétou řešíme samotný chod firmy jako smlouvy, účetnictví, faktury, finance a rozvoj. Je to opravdu hodně pestré.
Co vás na vaší práci nejvíce baví?
Právě to, jak je ta práce různorodá. A taky, že si to můžeme dělat po svém. Pracovat s lidmi, se kterými nás to baví a s firmami, se kterými chceme. Velké zadostiučinění máme potom z toho, když se klient opětovně vrací nebo nás pochválí, že tak dobrou službu nečekal. Ta poklona je pro nás o to větší, že klient už nechválí jen náš výkon, ale firmu, kterou jsme vybudovaly. Baví nás i to, že stále potkáváme nové lidi a poznáváme nové firmy. Interně to, že se snažíme mít hezký tým a udělat z Reevy místo, kde mají lidi kromě výkonu i možnost seberealizace, rozvoje, a to vše v přátelské atmosféře.
Jaké plány máte s Reevou do budoucna?
Tohle téma jsme docela nedávno řešily s jednou specialistkou. Chceme růst a získávat novou klientelu. Plánujeme rozšířit naše recruiterské služby mimo IT do příbuzných oborů, kde už nějaké zkušenosti máme, jako je třeba business consulting. Zvažujeme i službu obsazování pozic na míru a projektově.
Také bychom chtěly na český trh přivést nějakou zajímavou zahraniční firmu a pomoct jí tady vybudovat nový hub. Co ale stále platí je to, že chceme propojovat kvalitní kandidáty s kvalitními firmami.
Co považujete za svůj doposud největší úspěch?
Alžběta: Za největší úspěch považuji to, že každý rok zdvojnásobujeme obraty. Od prvního roku existence Reevy jsme v černých číslech, bez jakékoliv externí finanční pomoci. Těší mě, že stále rosteme, máme portfolio velmi dobrých klientů, a že jsme doteď interně neměli žádnou velkou krizi. Děláme si to prostě hezký tak, jak jsme si to s Markétou na začátku slíbily.
Co byste poradily ostatním ženám, které také uvažují o podnikání v podobném oboru stejně jako vy?
Alžběta: Určitě podporuji každého, kdo chce a má na to, aby rozběhl svůj business. Je to skvělá příležitost dělat si to po svém. Doporučila bych promyslet si, zda mám know-how v oboru a jaký jsem typ podnikatele. Chci vést lidi? Shánět byznys? Pečovat o klienty? Vždy jde spojit síly s někým, kdo umí, co vy ne. Také radím dobře prozkoumat, jak vypadá konkurence a trh. Klidně se na začátku poradit s někým, kdo už firmu v tom daném odvětví rozjel a může vám nasdílet svůj pohled. A pokud to už rozběhnete, nevzdávejte to, i když první rok, dva nebo tři budou náročné.
text: Denisa Jansová
foto: reeva


