Rony Plesl & SIN

Prof. ak. soch. Rony Plesl je předním českým umělcem, sochařem, designérem, profesorem a v neposlední řadě otcem pěti dcer. V roce 2002 si založil vlastní studio, v roce 2020 otevřel v pražském Karlíně galerii a studio navržené architektem Josefem Pleskotem. V roce 2025 otevřel Galerii SIN.Rony Ve své tvorbě zkoumá možnosti skleněné plastiky. Posouvá hranice tvorby, a přesto respektuje práce svých předchůdců (především svého profesora na akademii Stanislava Libenského) a také respektuje historii řemesla. Jeho nová, unikátní technologie Vitrum Vivum o kus posunula možnosti tvorby. Mnozí milovníci piva budou dobře znát skleničky značek Staropramen, Pilsner Urquell, Bernard, které Rony navrhoval. Je též autorem ceny České filmové akademie Český lev. V roce 2010 byl osloven společností Cartier, aby navrhl interiér výstavy konané na Pražském hradě. Umělecká díla Ronyho Plesla jsou zastoupena v předních soukromých i veřejných sbírkách v ČR i v zahraničí.

Rony, mohl bys mi objasnit název značky SIN, ve které jsi čerstvě kreativním ředitelem? Jsem původně učitelka angličtiny a překlad z AJ „hřích“ mi zrovna nesedí ke galerii.

Toto je krásná jazyková přesmyčka, vycházeli jsme ze jména Šín, a když se to napíše bez diakritiky máme z toho anglicky hřích. Jiří Šín je úžasný sklář, který stojí za technologií Vitrum Vivum. Jedná se o unikátní technologii tavení a chlazení skla, díky níž můžeme vyrábět skleněné objekty vysoké i přes 3 metry a těžké přes tunu. A to v jednom kuse, bez lepení! My dokážeme tavit sklo jako bronz. Skleněné plastiky jsou odolné, mohou být umístěny i v exteriéru, jsou trvanlivé.

Název značky nese jméno Jiřího Šína, ne tvoje?

Hodně umělců se chlubí svým uměním, ale my se snažíme propagovat mistra, který stojí za ručním zhotovením díla. Já nejsem sebestředný člověk a jsem rád, že díky Jirkovi Šínovi mohu vymýšlet díla, o kterých jsem již dlouho snil, ale kvůli limitům je nebylo možné realizovat.

Jak vznikla Vaše spolupráce?

V jednom rozhovoru jsem se zmínil, že chci dělat velké skleněné sochy. Jiří to asi někde četl nebo zaslechl a jednoho dne u mě zazvonil. Otevřel jsem a tam stál ohromný, silný chlap, který prohlásil, že jestli chci dělat velké skleněné sochy, tak on je dokáže vyrobit. Představil mi svou technologii a bylo jasné, že se rodí nová spolupráce.

Jaký je váš cíl se značkou SIN a technologií Vitrum Vivum?

Jedním z hlavních cílů je poslat technologii do světa. Chtěli bychom navázat spolupráci s předními světovými architekty a designéry. Spolupracujeme už například s Arikem Levym. Chceme pracovat jen s těmi nejlepšími, technologie je mimořádná a má proto potenciál si vybírat jen ty nejlepší.

My sami se zároveň snažíme vylepšovat a stále se rozvíjet. Nutím Jirku vytvářet stále složitější objekty.

Rozmlátil jsi někdy ze vzteku nějaké své dílo?

Doslova rozmlátit, to NE. Ale nedokážu se dívat na špatnou věc. Pokud vidím chybu, zničím ji. Znervózňuje mě i nekvalitní návrh. Mnoho plastik jsem rozbil nedopatřením, obvykle v autě. Občas jsem si nedal práci s balením a upevněním a někdy se stane, že se něco poškodí.

Umím si představit, jak to vypadá u Pleslů. Samá krása tvého designu, pijete z tebou navržených skleniček, všude tvé vázy a objekty.

Naopak, já doma nemám vůbec žádné své věci, dokonce ani ty skleničky ne.

Znamená to, že na sebe a svou práci nejsi hrdý?

To asi úplně ne, nejsem ješitný. Nechápu lidi na Instagramu, kteří si fotí každou „blbost.“ V zásadě stále pracuji a mám-li dílo hotové, končí to tím. Chci se posouvat dál!

Co pro tebe znamená úspěch?

To, že mohu být vedle chytrých, inteligentních a schopných lidí. Že si mohu povídat s umělci, vědci, podnikateli, že mohu být obklopen lidmi, kterých si vážím. Že mohu být součástí něčeho, co nepovažuji za svůj úspěch.

Každopádně jsi úspěšným umělcem, velkou osobností české kultury. Co na to tvoje žena?

Moje žena je na mě přísná. Nehýčká mě. Její pohled je kritický. Šárka mě většinu času kritizuje, ale pomáhá mi to.

Existuje absolutní umění?

Ne, to je jen lidská pýcha. Pokud je umění nadčasové, je to něco, co zprostředkovává vztah člověka s Bohem. Absolutní je jen lidská pýcha.

Vztah člověka s Bohem, znamená toto být tvou vizí a inspirací?

Ano, inspiruje mě Bůh a erotika. Je to, jako když se hádá duše s tělem. Kostely mají celkem blízko k erotickým věcem. Je tam vše, po čem člověk touží, hmotné i nehmotné. Fascinuje mě téma smrtelnosti a nesmrtelnosti.

Ty spojuješ obé, smrtelnost člověka a nesmrtelnost svých děl!

Velmi se mi líbí japonské přísloví: MONO NO AWARE = prožitek z krásna a smutek z pomíjivosti zároveň.

Text: Dita Holan

Foto: archiv umělce