Tradice českých rodinných firem přináší ekonomice stabilitu a dlouhodobost, a hlavně proto jsou pro celkové hospodářství velmi důležité. Můžeme klidně říct, že na nich stojí prosperita Česka. Rádi bychom vám přiblížili výhody i úskalí rodinného podnikání u nás.
Co je výhodami
Úspěchům těchto významných firem vládne určitě strojírenský průmysl a stavebnictví. Ten má u nás tradici již od dob první republiky, nezměnilo se to ani za dob před rokem 1989 a není tomu jinak ani dnes. Ať už se bavíme o produkci strojů a zařízení, automobilových součástek nebo jednotlivých dílů a jiných segmentů odvětví. Jsme v tom silní a tato tradice má pevné základy, které díky rodinným holdingům zůstávají neochvějně na výslunní světového obchodu. Známá jména jako Czechoslovak Group nebo Safichem group nemusíme představovat. V posledních letech ale přibývají také nové směry, jako například oblast IT, automatizace, digitalizace a e-commerce, což vidíme třeba u firmy Brano Group nebo Unicorn či Asiana, která spojila e-commerce s cestovním ruchem a to v době, kdy jsme nákup letenky on-line považovali za nepřekonatelný risk a zákazníci se museli spolu s prodejem i vychovávat. To taková Pilulka.cz vstoupila na trh už samých erudovaných klientů, které je třeba jen upoutat cenou. Určitě novým a zajímavým oborem jsou potraviny. Tam najdeme mnoho zajímavých rodinných společností, kterým se podařilo využít volného porevolučního trhu a navázat na tradice první republiky, ať už to byla Kofola, JIP – tedy velkoobchod pro maloodběratele, Linea Nivnice a jejich destiláty, Delimax, dnes už světoznámý Crocodille, LE & Co Jiří Lenc a jejich uzeniny a samozřejmě mlékárenská firma Madeta. Potravinářský průmysl, díky popularitě televizních pořadů o vaření a trendu zdravého životního stylu, prudce roste a s tím i výrobci. Najdeme ale zajímavá malooborová zato tradiční odvětví, kde se navazuje na historii a svým zaměřením se odlišují od ostatních jako např. značka Preciosa nebo firma GZ Media vyrábějící vynilové desky slavné po celém světě. Ta má dnes továrny i v Kanadě a USA, a její úspěch nezastaví ani iTunes nebo Youtube, naopak, vykazuje obrat přes dvě miliardy a roste dál.
Co je může ohrozit
Mohlo by se zdát, že rodinné firmy své podnikání dobře řídí a tak se snadno drží na poli českého byznysu vpředu, ale i ony mají své problémy, které musejí řešit a které jim komplikují jejich práci. Hlavní starostí je vždy nástupnictví. To, že vede firmu otec ještě neznamená, že jeho syn bude automaticky pokračovat na jeho postu a převezme řídící kancelář. I přesto, že všichni majitelé rodinných holdingů pracují na tom, aby jejich potomci měli adekvátní vzdělání a přirozenou úctu k tradici, a tak byli připraveni vést rodinné značky, tak né vždy se to povede. Každé dítě má své osobní ambice a někdy se neshodnou s těmi rodinnými. Tedy výchova nové generace, ať už doma nebo mezi podřízenými je hlavním úkolem. Na to navazuje hned překážka číslo dvě a tou jsou zaměstnanci, tedy personální otázka. A netýká se to jen rodinných firem. Celkově je na trhu nepříznivá situace a personalisti se předhánějí v kreativitě, aby udrželi kvalitní lidi ve firmě. Ti jsou pro úspěšný byznys zásadní.
V čem je to tajemství
Kdyby existoval jednoduchý návod na vybudování úspěšné značky, která přetrvá i pro další generace, tak bychom asi dnes všichni vládli miliardovým majetkem. Samozřejmě nic nelze paušalizovat, ale můžeme vypozorovat jemné niance, které se shodují u všech takových rodin. Základní charakteristikou jsou hodnoty, které takoví lidé zastávají. Myslíme tím nejen pracovitost, ale také úctu k rodině, k lidem, k zemi. Protože když budujete firmu zaměstnávající 2000 lidí, tak máte i společenskou odpovědnost a ta ovlivňuje i vaše obchodní rozhodnutí. Také je to způsob, jak investujete a nakládáte s penězi. Takové společnosti jdou za dlouhodobými cíli a riskové investice minimalizují. Ať už je za tím cokoliv, tak bez nápadu a podnikatelského záměru, který našel tzv. díru na trhu nebo produktem, který konkuruje mezi těmi ostatními by toho nikdy žádná společnost nedosáhla. Je to jako v životě, tedy spojení několika faktorů, které bez sebe nebudou fungovat. Je to spojení nápadu, práce, peněz a hlavně lidí, do celku, který vytvoří úspěšný byznys a proslaví jméno rodiny i Česka po celém světě, teď i za padesát let.