Z kadeřnice manažerkou firmy Klier, to je cesta Ivety Hajdukové

Vystudovala kadeřnický kurz, předtím marketing, ale nakonec se stala zdatnou manažerkou, která řídí stovky zaměstnanců a koordinuje provoz jedné z největších kadeřnických sítí u nás značky Klier. Jejich salony najdete skoro v každém nákupním centru a jejich služby využívá tisíce lidí. Jaké to je nastartovat kariéru jako vlasový stylista a skončit jako úspěšná žena v managementu, to nám řekla Iveta Hajduková, manažerka a kadeřnice v jedné osobě.

Kdy jste poprvé slyšela o firmě KLIER?

Když mi bylo asi 15 let, v našem městě, Karviná, odkud pocházím, se otevřelo první větší nákupní centrum Hypernova a zde jsem také poprvé viděla salón Klier, byl to krásný, velký salón, vždycky jsem pokukovala dovnitř, ale nikdy mě nenapadlo, že jednou pro tuto společnost budu pracovat.

Jak dlouho pracujete pro tuto společnost? Jak začala vaše spolupráce?

Za pár měsíců to bude 13 let. Klier je moje první zaměstnání v kadeřnickém oboru, na začátku jsem nastoupila na salón Klier Hostivař.

Jak se z kadeřnice stane ředitelka -manažerka kadeřnického impéria?

Vlastně ani sama nevím, vždycky jsem byla docela vůdčí osobnost a hlavně jsem chtěla předávat své znalosti. Klier mám moc ráda a když tato nabídka přišla, řekla jsem si, proč bych to nezkusila 9 let jsem pracovala na salónu jako kadeřnice, takže to pro mě byla možnost, jak své znalosti předat a také podílet se na tom, jak bude vývoj společnosti pokračovat dál.

Chybí Vám někdy klasická kadeřnická práce? Máte vůbec čas ještě „dělat vlasy“?

Vzhledem k tomu, že převážná většina mé práce je na salónu a ne v kanceláři, tak ani ne, protože, když mám chuť, vždy se za křeslo postavím, také když máme na salónu nedostatek kadeřníků, sejdou se neschopenky, v době Covidu jsme měli třeba celý salón v karanténě, vezmu nůžky a svým kolegům pomůžu.

Ve firmě řídíte asi 250 zaměstnanců, to není málo, jaké to je vést tak rozsáhlý tým, který je navíc rozprostřen po celé republice?

Můj region je Praha a Čechy, takže jenom něco okolo 100 lidí. Někdy je to náročné, ale naše kadeřníky mám moc ráda, vím, jak je to náročné, být 12 hodin za křeslem, takže si cením každého kadeřníka, protože to jsou právě kadeřníci, kteří dělají Klier Klierem.

Připravila Vás kadeřnická škola na vedení takového týmu?

Já kadeřnickou školu nemám, můj obor byl marketing a management, takže tato škola mi dala všeobecný přehled, orientaci v číslech, ale moje srdce vždy patřilo kadeřnicině, takže jsem si udělala kadeřnický kurz a přiznám se, že začátky byly velmi obtížné, dokonce mi bylo na začátku mé kadeřnické cesty řečeno, že ze mě nikdy kadeřnice nebude.

Musíte být velmi dobrý manažer a taky personalista. Jaký styl vedení uplatňujete?

Tohle je velmi obtížná otázka, každý kadeřník je jiný, na každého platí něco jiného, myslím si, že důležitá je hlavně lidskost, pochopení, vzájemná důvěra, ale když je potřeba, tak jsem i přísná.

V Čechách jste opravdu byznysový unikát. Jste jedno z největších kadeřnictví v ČR a přitom ještě jeden z největších zaměstnavatelů v tomto oboru. Proč jste se rozhodli jít cestou kadeřníky zaměstnávat?

Takhle to bylo nastaveno naší „matkou“ Klierem v Německu a my v tomto pokračujeme, kdyby byli kadeřníci „na křeslo“, už by to nebyla firma Klier, pouze koupené jméno.

Jak se firmě Klier daří udržovat plné salony klientů a na druhé straně mít plný stav zaměstnanců?

Určitě výhoda je lokace, obchodní centra sama o sobě mají mnoho Klientů, kteří chtějí mít vše po ruce. Nejdůležitější je ale práce našich kadeřníků, kteří jsou velmi šikovní. Pracujeme s nejkvalitnější vlasovou kosmetikou na trhu a to Schwarzkopf a Kerastase. Co se týče zaměstnanců, tam je to různé, byly doby, kdy bylo kadeřníků hodně, potom zase málo, teď jich je, myslím, tak akorát, ale trh se hodně změnil dobou Covidu, myslím si, že lidé si uvědomili, že být zaměstnaný, je taková větší jistota.

Když jste studovala na kadeřnici, napadlo Vás, že budete jednou řídit tak velkou nadnárodní značku? Jaké jste si kladla cíle?

Tak tohle mě nikdy nenapadlo. Když jsem nastoupila do Klieru, jak už jsem zmiňovala, má cesta byla docela hrbolatá, takže především jsem chtěla být dobrá kadeřnice, po nějaké době, jsem si říkala, že by nebylo špatné být vedoucí salónu, v Klieru se mi líbilo, takže ambice na vlastní salón mě opustily. No, a když jsem se stala vedoucí, k jednomu salónu se přidal další…Potom jsem dostala nabídku být oblastní vedoucí a já tu nabídka přijala, byla to pro mě velká výzva. Hlavní cíl byl, ať jsou všechny pozice vyrovnané, chci, aby byli spokojení kadeřníci, ale také firma jako taková.

Máte pocit, že byznys v péči o vzhled se za poslední roky změnil s příchodem takových velkých značek jako je Klier? Jaký to má vlastně přínos, když je nad kadeřníky management a nepracují sami na sebe, jak to bylo dřív?

Klier je tady v ČR 25 let, takže je na tom trhu práce už dlouho, takže úplně nedokážu posoudit, jestli Klier tento byznys nějak změnil. Přínosem je určitě to, že se kadeřničině může věnovat více kadeřníků, někdo se bojí pracovat sám na sebe, někdo nemá finanční prostředky založit si svůj vlastní salon, u nás může být prostě jenom kadeřník.

Co nabízíte zákazníkům jako hlavní benefit? Proč mají zvolit Klier?

Největší benefit vidím v umístění salónů v obchodním centru, kde nemusí třeba řešit dostupnost parkování, a možnost přijít bez objednání, prostě si vzpomenu, že chci něco udělat s vlasy, tak jdu. Další benefit je určitě náš věrnostní systém, protože věrnost se vyplácí.

Co je pro vás hlavní kritérium, když nabíráte nového kadeřníka do týmu? Co musí umět? Čím se musí lišit od těch ostatních?

Nejdůležitější je, mít rád tuto práci a mít chuť učit se, protože kadeřnická profese je o neustálém vzdělávání. Být teamový hráč. Také samozřejmě musí nový kadeřník umět stříhat.

Patří do Vaší práce i výběr spolupracujících kosmetických značek? Produktů, které používáte?

Ne ne, tohle rozhoduje pan ředitel, pokud je novinka, testuji to a řeknu názor, ale poslední slovo má vždy pan ředitel

Podle čeho je vybíráte?

Momentálně sortiment značek nerozšiřujeme, pouze pokud značka, kterou již máme, má novinku v sortimentu, zvažujeme, zda ji do našeho portfolia přidáme nebo ne. Značky, se kterými pracujeme, jsou jedny z nejlepších na trhu, neustále se vyvíjí a posouvají dál, takže nemáme potřebu je zatím měnit

Když byste si řekla, že je třeba něco ve firmě posunout, něco změnit, zlepšit, co by to bylo?

Neustále je potřeba se rozvíjet a posouvat dle aktuálních trendů a požadavků klienta a s tím se snažíme držet krok

Jaké plány má Klier do dalších let?

V této otázce bych se asi opakovala jako u předchozí, plány jsou držet se aktuálních kadeřnických trendů a potřeb klienta, neustále rozvíjet naše kadeřníky, ať už to je po profesní stránce nebo vlastního osobního rozvoje. Také jsme začali spolupracovat s kadeřnickými učilišti, takže se chceme více podílet na rozvoji kadeřnické branže a podpořit mladé kadeřníky

A jaké plány má ředitelka – manažerka této značky?

Nevím, jestli to jsou plány, spíš to nazvala cíl a tím, je, aby byli naši kadeřníci spokojeni v práci, aby měli rádi svou práci, protože kadeřnicina je nádherné povolání, plné emocí a kreativity a samozřejmě, aby bylo čím dál tím více spokojených klientů.

Foto: Iveta Hajduková/Klier